lördag 1 december 2012

Livstids julkalender: Nu blir det Liv(stid) i luckan igen!

Den här hösten har blogginläggen på Livstid - till skillnad från höstregnet - inte direkt stått som spön i backen. Vi tycker ju så väldigt mycket om vårt filurande i bloggosfären, men ibland kommer livet liksom emellan. Sara har byggt och byggt på familjens nya carport och jag har haft min första intensiva termin som egenföretagare, med bland annat ett stort uppdrag för Högskoleverket och en bok att skriva på agendan. Egentligen tycker vi inte om att säga att vi inte har haft tid - tid har vi ju alla lika mycket av - men vi kan väl helt enkelt konstatera att Livstidsbloggandet inte har fått högsta prioritet på ett tag. Frågan var, skulle vi än en gång kunna ta oss tid att blogga varje dag fram till jul?

Men nu kommer den där härliga tiden, då åtminstone jag (Maria) har lite mer luft i systemet, och - som jag har bloggat om förut - hör jag inte till dem som stressar upp sig inför julfixandet. Jag älskar julen men tar den med väldigt mycket ro, så nog ska det gå att roffa åt sig några minuter här eller där för att knappa ner några filuringar. Jag har ganska länge levt utifrån devisen att Allt jag behöver kommer till mig, och häromsistens hände det igen. Precis sådär lagom inför julkalenderdags satt jag där som jag gör varje kväll, på min meditationskudde, med tända ljus och lugn musik i bakgrunden. Den här gången gick dock själva meditationsstunden fullkomligt åt pipsvängen. Eller inte, beroende på hur man ser det. Under de fem minuter jag lyckades sitta kvar på min lila kudde (jodå, allting i mitt mediationsrum är lila så att jag ska kunna låtsas i alla fall lite grann att jag befinner mig på ett ashram i Indien - fast det där med att allt skulle vara lila på ett sånt har jag säkert bara fått för mig...) fick jag nämligen besök av inte mindre än åtta blogginläggsskelett. De trippade förbi i min hjärna, ett efter ett, och jag fick ge upp meditationen för den kvällen och gå och skriva ner alla idéerna så att de inte skulle smyga ut lika ljudlöst som de smög in.

Så bered er på att under årets adventstid bland mycket annat få bekanta er med min mormor, tanketrampoliner, nya måndagstraditioner, komfortkostymer, musiklycka och kaosfamiljens plus och minus. Eller kanske det blir något helt annat som dyker upp och kräver plats? Sara tittar in då och då när hon behöver byta träning av byggmuskler mot träning av skrivmuskler. Hoppas att du vill hänga med på vår resa, och om du känner någon annan som du tycker borde ta sig några minuters daglig paus i pepparkaksbak, korvstoppning eller vad man nu ägnar sig åt fram till jul, får du gärna tipsa om oss!

PS! Om du är i Växjötrakten idag så finns Sara på plats och säljer våra böcker - Livstid - förundran, eftertanke, mitt i livet och Älskade Lista! Från måsten till lust - bokmärken och bokmärkeskartotek på Smålands museums Julmarknad mellan 11 och 16! Självklart går det bra att handla julklappar direkt från oss också, men vill du vara säker på leverans före jul så mejla oss senast 15/12 på hej@livstid.nu! Mer info hittar du under fliken Våra böcker m.m.

Inga kommentarer: