torsdag 13 december 2012

Livstids julkalender: Jag samlar på hjältar

Hela världen är full av hjältar och just den här veckan har jag fått ihop en ovanligt ansenlig hög till min samling. Vad sägs om kvinnan som såg hur en gammal dam inte hade pengar att betala all mat hon samlat ihop på kassabandet, hur damen skämdes över att behöva plocka bort vara efter vara och över att höra suckarna från stressade medhandlare längre bak i kön? Kvinnan som bevittnade det hela betalade för de extra varorna och gick ikapp den gamla damen med kassen. Jag blir alldeles varm och rörd när jag hör så fina exempel på medmänsklighet i vardagen.

Här kommer några andra hjältar ur samlingen:
  • Mannen som såg en gammal dam stå och vänta utanför sitt hus, som tog sig tid att fråga hur det var och fick veta att dottern skulle hämta henne men inte dykt upp. Mannen hittade dotterns nummer på Nummerupplysningen, ringde och fick veta att hon satt fast i en bilkö men var på väg, varpå den gamla damen inte behövde oroa sig mer. 
  • ICA Maxi som tagit ställning för djuren och inte säljer några fyrverkerier i år. Om det är ett nationellt beslut eller bara lokalt i en butik i Skåne vet jag inte, men glad blev jag.
  • Min man som i helgen roddade runt våra tre barn, tre katter, våra vänners hund samt ansenliga mängder ved och snö, medan jag fick en fantastisk helg i Stockholm med min syster, massage, yoga, god mat, gott vin och Jesus Christ Superstar på Göta lejon. 
  • Alla människor som bidrar till Musikhjälpens insamling till stöd för att fler barn i slummen ska få tillgång till rent vatten. Det är barn och vuxna, skolor och företag (reklam, javisst, men vad gör det så länge pengarna gör nytta), kända och okända människor. Om du inte redan har ringt in och önskat en låt så gör det - så ger du 50, 100 eller 200 kr på samma gång! Om du redan har ringt in, gör det en gång till!
Och så tjejen som ringde mig igår och ville prata om mina pensionsfonder. Van som jag är att alltid behöva kämpa för att inte vara alltför otrevlig mot påstridiga försäljare, intar jag förstås någon sorts försvarsställning redan innan hon sagt färdigt sin första mening. Jag berättar vänligt men bestämt att jag alltid har haft etiska fonder och vill fortsätta med det eftersom jag tycker det känns viktigare än att jag får några kronor mer i månaden som pensionär. Döm om min förvåning när telefontjejen inte gör det minsta för att försöka övertala mig. I stället säger hon: "Du verkar va en riktigt mysig person, en så där som tycker att alla ska ha samma extrapris på ICA och så. Då ska jag inte bråka med dig om det." 

Ida, tack för att du respekterade mina livsval. Du toppar min lista över veckans vardagshjältar!

Inga kommentarer: