lördag 10 december 2011

Livstids julkalender: Kärnfamilj och stjärnfamilj

Efter några år som singelmorsa har jag byggt ihop hela kärnfamiljsbyggsatsen: en man som jag varit tillsammans med i femton år och gift med i elva samt tre hemmaboende barn. Till råga på allt puttinuttig Junibacken-villa på landet (däremot har vi gjort oss av med vovven och Volvon...). Och jag måste ju erkänna: jag älskar detta kärnfamiljsliv, samtidigt som jag är den första att instämma i idén om att kärnfamiljen aldrig får bli den enda accepterade normen.

I senaste numret av LevaPS! (12/11) läser jag om "stjärnfamiljer", de som inte definieras av yttre ramar och traditionella tankar om mamma-pappa-barn, utan kan se ut precis hur som helst. Jag blir varm i hjärtat av att läsa om kvinnan som varje sommar samlar sin stjärnfamilj (bland annat bestående av bästa vännens mamma, gudbarnbarnen och dotterns ex) under några veckor för att umgås och göra roliga saker tillsammans.

Begreppet "stjärnfamilj" myntades av Ingrid Engarås, som också startat Facebooksidan Värna Stjärnfamiljen, vars programförklaring är "Det är inte den yttre formen på familjen som är viktigast, utan den skapande processen av vardaglig familjebildning; Den nära och ömsesidiga kontakten mellan människor som får oss att uppleva familjeskap. Att värna om stjärnfamiljen innebär att värna om innehållet." Så sant som det är sagt.

Så inser jag att jag ju faktiskt också har en alldeles egen stjärnfamilj, vid sidan av kärnfamiljen, som är väldigt viktig för mig. Centralfiguren är min äldsta dotters farmor. Trots avsaknaden av biologiska band är hon lika mycket farmor till mina barn i andra kullen som till sitt eget barnbarn - och kärleken är ömsesidig. Hon ringer min man när hon behöver låna målarskrapor och han henne när han behöver barnvaktshjälp. För några månader sedan klev farmors nya pojkvän raka vägen in i våra hjärtan och är nu också en högst självklar del av stjärnfamiljen - utsedd till sexåringens "bästa vän" av henne själv (citat: "Vilken tur att Anita träffade just Göran!").

Och så har vi min systers före detta svärföräldrar, som precis som min ex-svärmor förblir i allra högsta grad närvarande och oerhört viktiga delar av hennes liv (vilket för en tid sedan utökades med en ny man). Vid påsk och under några sommardagar varje år är de också en del av min familj. Härom helgen samlades hela den stora härliga stjärnfamiljen hemma hos oss för att fira min systers inträde i mogna kvinnors klubb. Min och syrrans nya män och våra före detta (men mycket aktuella) svärföräldrar (plus min nuvarande svärmor!) i skön mix. Inte kärnfamilj ELLER stjärnfamilj utan både och. Extra allt, helt enkelt!

Inga kommentarer: