fredag 23 december 2011

Livstids julkalender: Gift med jobbet?

Jag är ett rastlöst skrälle – på jobbfronten. Motsvarande inställning i kärlekslivet hade inneburit högintensiv seriemonogami med ögonkast åt olika håll längs vägen, och under tiden kvicka växlingar mellan förälskelseskimmer och gör-om-dej-ambitioner. Ganska outhärdlig hade det varit, både för mig och min(a) partner(s).

På arbetsmarknaden har rörlighet lyckligtvis fler positiva än negativa konsekvenser. Jag är både nöjd och tacksam över att jag fått möjligheten att flytta på mig genom åren. Och över att jag vågat. Precis som i relationer finns det tillfällen då man inte har mer att ge varandra annat än tilltagande syrebrist. I de lägena har jag tagit ansvar för mina egna behov som det heter, och det hoppas jag att jag fortsätter med.

Men kanske kan jag ha nytta av mina äktenskapliga talanger också i jobbet. Lite mer förtröstan och fördragsamhet, lite mer fokus på det som redan är bra och på de små framstegen. Det tror jag hör till 2012 års ambitioner.

Inga kommentarer: