torsdag 30 december 2010

Återbesök i önskelistan

För ett par år sedan sade jag upp bekantskapen med nyårslöften. I stället införde jag en "efterjulenönskelista". Kändes på något sätt mindre pretentiöst och mer realistiskt. Som att det inte skulle vara ett misslyckande om jag inte nådde mina mål, utan bara att sätta upp dem på nästa önskelista i stället - precis som mitt januaribarn just nu gör med det hon inte fick i julklapp. Vid förra årets bokslut upptäckte jag att önskelistan för 2009 uppfyllts i större utsträckning än jag någonsin vågat hoppas. Jag hade tillbringat mer tid med familj och energigivande vänner, jobbat mindre på kvällar och helger och i stället ägnat tiden åt bland annat läsning, bloggande och meditation - och dessutom blivit lite mer klimatsmart.

Det jag förde vidare till listan för 2010 var att jobba mer med självkänslan, tillbringa mer tid utomhus och försöka konkretisera mina jobbfunderingar. Och så lade jag till några tankar om förlossning och den nye familjemedlemmen. Nå, hur har det gått den här gången då? Ja, självkänsleprojektet är lite svårbedömt, eftersom det i mitt fall är så kopplat till mitt jobbgörande och nu har jag ju hållit mig borta under året. Får väl se hur det känns när jag snart är tillbaka i den akademiska armbågstacklarvärlden. Jag har nog däremot tillbringat mer tid utomhus det senaste året än jag gjort sammanlagt de fem tidigare åren. Långa sköna skogspromenader med lillen (som helst sover ute i vagn), massor av vedkörning och skottning, och ständigt sköna radioprogram i öronsnäckorna. Förlossningen blev inte riktigt lika behaglig som den förra, men helt acceptabel ändå, och bortsett från två helvetiska månader i höstas har det gått fint att bli en till i vår redan ganska stora familj.

Så vad ska jag nu sätta upp på min önskelista för 2011? Förutom att fortsätta vårda min kropp, själ, familj och vänkrets, är det viktigaste att ytterligare utveckla mina vid-sidan-av-akademin-jobb-tankar tillsammans med Sara och med stöd bland annat i vårt nystartade kvinnliga mininätverk. Det har hänt massor under året, så nu handlar det om att vaska fram guldkornen ur alla våra vilda idéer - och börja presentera dem för omvärlden. Ett stort steg i rätt riktning tog vi häromveckan och nästa tar vi vilken dag som helst.

Jag ser fram emot ett spännande, avkopplande och energigivande år och önskar er alla detsamma!

1 kommentar:

KaosJenny sa...

Låter klokt med önskelista, blir mindre kravfyllt... Gott Nytt År KRam