måndag 13 december 2010

Livstid julkalender: Medveten Luciadag

Jag börjar lite sakta acceptera att jag är väldigt mycket av en göra-människa, snarare än en bara vara-människa, och att det inte är en egenskap jag till varje pris måste jobba bort. Jag har nämligen slipat ner det lutherska göra nyttigheter-draget så pass att jag numera ganska ofta plockar lika stora delar av dagens aktiviteter från lustlistan som från pliktlistan. Att däremot pilla mig i naveln eller titta ut genom fönstret någon längre stund är helt enkelt inte min grej. En stunds meditation emellanåt, javisst, men min hjärna verkar - som jag konstaterat tidigare - inte vara gjord för totalfrånkoppling av tankeverksamhet.

En dag på året då jag ändå är väldigt bra på varande är Luciadagen. Det börjar redan på morgonen, antingen med Luciamorgon på TV eller dito på dagis (som i år). Njutning på hög nivå med levande ljus i håret (eller batteridrivna luciakronor) och mer eller mindre vacker sång (beroende på om det är TV-tärnorna eller dagisbarnen som framför den...). Senare, på kvällen, en av årets absoluta höjdpunkter: Katedralskolans luciatåg i Växjö domkyrka, som jag bevistat varje år sedan 1984 (då jag själv var en av tärnorna). En stund av andtappning och fullständig närvaro - något annat är skvatt omöjligt!

På tal om medveten närvaro (mindfulness) läser jag i senaste numret av Landstinget Kronobergs trivsamma lilla tidning Det goda livet om hur den nationella sjukvårdsrådgivningssajten 1177 inspirerats av just mitt landstings arbete med bland annat detta område. Är du nyfiken på att lära mer om mindfulness, hitta ljudfiler med övningar m.m., kika in här! Goder morgon/afton - båd herre och fru!

Inga kommentarer: