fredag 6 december 2013

Livstids julkalender: Det goda samtalets oas 2

I romanen jag skriver ger jag huvudpersonen en present som jag önskar att jag själv hade fått när jag var i hennes situation, klämd i våffeljärnet mellan krav från alla håll (jobb, barn och en åldrande förälder). Min Katarina får gå i en samtalsgrupp, Circle Way style, för att dela med sig av sina tankar, känslor och erfarenheter. Lätta på trycket av skam, skuld och otillräcklighetsförtvivlan. Upptäcka att hon inte är ensam. Tänk om jag haft den gruppen då jag var där.

Eller när jag var jätteung mamma utan kompisar med barn. Nybliven varannanveckasmamma. I stressväggen. Barnlängtande med samarbetsovillig livmoder. Cancerpatient. Mamma till barn med självskadebeteende. I jobbtvivel. Så många faser i livet som kunde ha blivit lite mindre tunga om jag haft någon att dela bördan med. Någon som verkligen kunde förstå.

Sådana grupper - med specifika fokus för människor som befinner sig i samma situation, och som har massor att ge och få av varandra - skulle vi vilja hjälpa till att starta. I vår ska vi förkovra oss, skaffa oss ytterligare verktyg och - framförallt - ett praktiskt körkort som komplement till våra långa akademiska utbildningar med aningen fel inriktning (och andra kortare kurser inom olika former av samtal och dialog).

SEN KÖR VI!!!

Inga kommentarer: