söndag 10 april 2011

Bra, bäst, duktig!?!

Inkubatorn i Kronoberg AB har som mål att samla och stötta lovande nya företag som har stor potential, som kan bli bäst också i ett internationellt perspektiv. Det verkar gå bra, mycket bra, att döma av den engagerade och målinriktade föredragning jag nyligen hörde med tf VD Helena Collin. MEN: få eller inga kvinnliga företagare anmäler ens intresse för att försöka kvala in.

Helena beskriver hur man söker upp kvinnliga företagarnätverk och frågar vem som vill komma och bli bäst hos Inkubator – och får inget napp alls. Vissa vill helt enkelt inte växa. Andra är, som Helena säger, duktiga flickor som inte anser sig behöva någon hjälp. Duktiga flickor är de säkert, tänker jag, men jag är inte alls säker på att den där sista förklaringsmodellen stämmer mer än i undantagsfall.

Om det är så att Inkubator-retoriken i mötet med de duktiga flickorna är besläktad med den som användes vid föredraget jag hörde så har jag en helt annan teori. Att jag vågar uttala mig beror på att jag är född andra generationen duktig flicka av storasysters grad. Sedan har det hänt en del och mitt spektrum har breddats, men vissa ränder sitter där de sitter.

Säg ”bli bäst” till tio duktiga flickor, och jag hävdar att nio av oss (minst) associerar till prestation, jämförelse och konkurrens. Just det som så många av oss har kämpat hela vår uppväxt med att hantera. Vårt problem har aldrig varit att prestera, tvärtom, utan att lyckas höra och följa våra egna inre röster, att hitta och utveckla våra egna unika kombinationer av talang, vilja och intresse – huvudnycklarna till det där mycket framgångsrika företagandet som Inkubatorn letar efter. Den inre rösten har ibland dränkts just i omgivningens hurrarop, och samma omgivnings ivriga pekande FRAMÅT!!! har gjort det svårt att i farten hinna se de viktiga avstickarna i livet. Och när vi äntligen börjat inse hur lite prestation, konkurrens och "bästhet" betyder jämfört med att hitta rodret och kompassen på insidan, så kommer någon och frågar om vi vill bli bäst! Om det vore så enkelt, tänker vi och skakar omärkligt på huvudet...

Vill du få utrymme och stöd för att satsa all din kapacitet, din lust och ditt engagemang på idén som du brinner för och tror på? Är du tillräckligt bra kan du få det hos oss. Och får du det kan du bli hur bra som helst på just det du vill. Now we’re talking!

4 kommentarer:

växa sa...

intressanta reflektioner Sara. Mötte en representant för kvinnligt företagande under en av mina många pendelturer som sa något liknande. Varför tar inte kvinnor för sig mer, varför måste vi trugas. Vi har ju en historia utan röst och arvsrätt och är vana att se oss och styra via andra (läs män).Det ligger väl en del förklaring där. Jag tror vi är rädda för det individuella och för ansvaret. Tyvärr tror jag att vi är dåliga på att stötta kvinnor som står upp för sig själva och hävdar sig på andra områden än de rent reproducerande. Det här duktiga flicka, förresten, varför pratar vi om kvinnors kapacitet på det sättet, egentligen, som om det vore något negativt? Det slog mig nu. BAra lite spån.

KaosJenny sa...

Tror att det ligger mycket i vad du säger men det känns positivt att här på "nätet" finns det massor med kvinnor söm stöttar varandra. Jag tror att internet och dess alla möjligheter till sociala kopplingar kan komma att betyda mycket för oss nu och framöver. Det där manliga tävlandet är inte mycket att sträva efter utan mer balans både till Karlarna och kvinnorna... Kram

Unknown sa...

Tack Sara för att du lyfter detta ämne. Som oftast får jag bara tomma nickningar tillbaka som gensvar så det värmer verkligen med riktig respons:-)
Jag tror att vi tänker lika, men mina ordval behöver slipas. Vilket gör att jag skulle vilja bjuda in dig hit till Inkubatorn på en fika och diskutera det vidare - jag försöker komma på det bästa sättet att öka inflödet här och alla bra tankar är till stor hjälp!
Helena

Sara sa...

Tack för kommentarerna! Och särskilt tack till dig Helena som tar mina synpunkter så konstruktivt! Och dessutom bjuder in på fika. När tackade jag senast nej till en sån inbjudan?

Växa: För mig är en "duktig flicka" någon som styr och mäter sina prestationer med andras roder och måttstockar - och därför med automatik lägger en försvarlig del av sin inneboende kapacitet i träda. Det är en väldig skillnad på en duktig flicka och en kapabel kvinna, eller hur? Nu för tiden känner jag mig oftare som det senare än som det förra.

Duktiga pojkar är lika illa, men visst finns det, som du antyder, orsaker till att det begreppet inte är lika vanligt.