måndag 1 december 2008

Att göra eller inte göra - mitt liv som list junkie

Gissa hur jag tillbringade min lördagskväll! På party? Hemma med familjen? Nej, ensam på Starbucks i Wimbledon, London, med en gigantisk mugg te, två ljuvliga shortbreads med citronsmak och senaste numret av tidskriften Psychologies. Anledningen var att jag hade två timmar att fördriva medan äldsta dottern var och tittade på Edward Scissorhands i balettform (inte riktigt min grej...). Vid sidan av (det mycket intressanta) läsandet skrev jag diverse små listor över vad jag ska göra veckorna fram till jul, idéer till inlägg här i bloggen, centrala teman i romanen jag ska skriva någon gång när jag får tid... Sån där är jag: skriver listor om allt - högt och lågt - och har så gjort så länge jag kan minnas. I sitt tal på mitt bröllop spelade min syster upp hur Maria, 5 år, med lillgammal förnumstig röst och mycket nöjd med sig själv - beskrev hur hon hade "sorterat och sorterat" hela dagen.

En av mina strategier för att hantera min stundtals ganska stressiga och smått kaotiska tillvaro är som jag tidigare beskrivit att försöka skapa struktur och kontroll i kaoset. Här har listskrivandet en självklar plats och är rentav livsviktigt emellanåt för att jag överhuvudtaget ska komma ihåg alla mina åtaganden. Mycket av listskrivandet handlar dock inte om trista inköps- eller jobblistor utan är mer av "centrala romanteman-" och "blogginläggs"-karaktär. Tankar, drömmar och annat som inte handlar om att barnen annars blir utan mjölk till flingorna eller studenterna utan inrapporterade tentabetyg.

Jag vet att jag inte är ensam om min listmani. Under planeringen av vår gemensamma tidsfest hittade jag till och med min överkvinna i Sara. Oj, vilka listor vi skrev - gäster som skulle bjudas, saker som skulle fixas och tas med till lokalen, låtar som skulle sättas ihop... Och när jag satt där på Starbucks i lördags kväll och läste min tidskrift upptäckte jag att det till och med har skrivits en bok om fenomenet (Sasha Cagen: To-Do Lists: From Bying Milk to Finding a Soul Mate, What Our Lists Reveal About Us). En av teserna i boken är att våra listor säger en hel del om oss: "More than a wardrobe or a diary, a to-do list is a window into someone else's world. It provides un unedited snapshot of our life at any moment and can capture our anxieties and goals, along with our preference for Earl Grey" (Psychologies, December 2008).

Det var ganska befriande att läsa om andra som skriver lika knäppa listor som jag och att man i artikeln beskriver det som att listor precis som jag själv upplevt hjälper oss att kontrollera vårt kaos - så länge vi inte låter listorna ta kontroll över oss och vi börjar skriva ner att vi måste stiga upp, göra kaffe och gå ut med hunden. Man behöver varken lida av spontanitetsbrist eller total galenskap för att man är en listskrivare. Och listor kan faktiskt hjälpa oss att komma fram till vad vi vill med våra liv: "Life is a to-do list, and we can choose where our list takes us and how we want to approach it [...] But whether we fulfil our life-long dreams or not, it's the act of writing them down that gives us pleasure and a sense of purpose in the present" (Psychologies, December 2008).

Nu ska jag:
* trycka på Publicera-knappen
* stänga av datorn
* släppa ut katterna
* fixa lunchsalladen till i morgon
* borsta tänderna
* gå och lägga mig...

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Inga kommentarer: