söndag 16 november 2008

Tidsfest 1

Min svärfar har ett ordspråk: Har du ont om ved, sätt igång ett bygge. Har du ont om mat, ordna kalas. Till det kan jag nu lägga: Har du ont om tid, ordna ett kalas med tid som tema. Mer tid får du inte - ingen har hittills hittat flödesregleringen på den kranen - men bättre!

Så gjorde min vän Maria och jag när vi skulle fylla 40 och inte tyckte vi hann med att ordna fest, fast fest var det vi helst ville ha. Vi längtade efter att dansa, helst till liveband och träffa alla våra vänner. Men orkade vi detta ovanpå allt annat? Jo, med det där temat fick festen liksom en dimension till, motiven till att lägga en och annan kväll på festplanering blev liksom stärkta och vägen blev faktiskt en avsevärd del av målet.

Just nu slår det mig att vi satte temat delvis för att hitta andra samtalsämnen med våra inbjudna vänner, utan att fatta hur mycket det gällde vårt eget umgänge under tiden före festen. Vi hann knappt prata om Jobbet och Barnen och Männen (och framför allt inte om Sakerna) när vi hade fullt upp med våra listor och grupparbeten till festen. Mer om dem senare.

Inga kommentarer: