söndag 16 november 2008

En plats att tanka sinnesro


Vi har ett gästrum i vårt stora hus som vi aldrig riktigt orkat göra något av. Visserligen plockade vi bort en heltäckningsmatta, tre lager plastmatta och ett lager tidningspapper från 1958 och slipade trägolvet som fanns under, men i övrigt har rummet stått där, lite ogästvänligt och lätt illaluktande av gamla tapeter och en stängd dörr.

Så någon gång i våras så fick jag ett av mina galna infall: jag ska göra någonting av det där gamla trista gästrummet, äntligen. Ut åkte skräp och fula möbler som bara råkat bli över och inte fått plats någon annanstans. Jag och barnen målade och tapetserade och rummet genomgick en lätt Askungen-förvandling och har nu blivit mitt mest älskade rum, fullt av vackra färger och stearinljus.

Idag använder jag (och stundtals äldsta dottern) rummet för avslappning och återhämtning, och ibland sover jag här när jag inte kan somna i min vanliga säng, eller behöver en sovmorgon. Här är min jobbfria zon och jag känner så fort jag kommer innanför dörren hur lugnet infinner sig och oro och stress rinner av mig. Att rummet blivit ett favoritrum för våra fyra katter (som turas om att ligga här) tycker jag ytterligare bekräftar mitt intryck av positiv energi.

Jag tror att man mår bra av att ha en plats, i hemmet eller någon annanstans, eller bara i tanken, dit man kan gå för återhämtning. En plats där man kan lämna alla jobbiga tankar bakom sig för en stund. Vart man går eller hur man återhämtar sig – genom meditation, yoga, en promenad, en avslappningsskiva, skön musik, ett varmt bad eller något helt annat – spelar ingen roll. Det viktiga är att man känner att det finns någonstans där man kan tanka sinnesro.

Inga kommentarer: