söndag 16 november 2008

Förnöjsamhet och vardagsglädje

I 40-årspresent fick jag en bok med titeln Förnöjsamhet. Det är en liten bok med vackra foton av naturen och helt vanliga människor av Tore Hagman, ackompanjerade av små finurliga texter av Stefan Edman, före detta kollega till mig på folkhögskolan där jag jobbade för många år sedan. Boken handlar om precis det som titeln anger, förnöjsamhet, och att hitta de små glädejeämnena i vardagen.

Här är några exempel på sådana där små enkla saker som gör mig förnöjsam och vardagsglad:

* en kakelugnsbrasa en mörk söndagseftermiddag i november
* varma små barnfötter i min säng
* min yngsta dotters sprudlande skratt
* att stå i duschen och känna vattnet strila över min svettiga kropp efter ett riktigt härligt träningspass
* mina barns underbara språkliga experimenterande
* doften av nybakade kanelbullar
* ett glatt SMS från min äldsta dotter
* att få en oväntad stund över att göra något oplanerat eller bara vara
* ett varmt bad med väldoftande oljor och en avslappningsskiva i CD-spelaren
* en riktigt bra låt i min mp3-spelare när jag är ute och springer i skogen
* när gräsklipparen för en gångs skull startar på första försöket
* att vakna på helgen och komma på att man kan sova en liten stund till
* levande ljus (gärna många på en gång)
* en riktigt bra bok eller film som gör mig så uppslukad att jag glömmer världen omkring mig för en stund

Ska försöka bli bättre på att låta känslan från små ljusglimtar i tillvaron att stanna kvar lite längre.

Inga kommentarer: