måndag 15 december 2008

Många kläder lite tid 1

Saker man köper har en massa olika effekter; de drar resurser från mig och miljön, de tillför nyttor och upplevelser, de ger jobb, de tar tid. Det senaste beskriver Fredrik Warberg från Tidsverkstan såhär: ”Det tar tid att tjäna pengar...det tar tid att göra av med dem...det tar tid att underhålla det vi köper/investerar i... det tar tid att lägga saker på rätt ställe... det tar tid att leta efter saker då de inte ligger på rätt ställe... och det tar tid att göra sig av med saker...” Sånt märker man inte minst såhär års.

Jag har tänkt handla lite mindre framöver. Min akilleshäl är kläder. Jag är ljusår från märkesgalningarna på Stureplan men med min egen måttstock lägger jag mer pengar än jag skulle vilja på kläder. Eller rättare sagt; jag vill gärna ha mer pengar över och ha bättre miljö- och etiksamvete. Den senaste tiden har plagg för 79 kr made in Bangladesh väckt mer obehag än habegär. Jag läser just nu Anki Grammings bok om köpstopp. Inspirerande men det känns inte som rätt väg för mig just nu.

Istället håller jag mig med en enkel aktionsplan för lägre klädkonsumtion. Just nu ser den ut såhär:
1. botanisera i garderoben och försök blåsa liv i det jag har
2. sälj sånt jag inte använder på begagnatmarknaden
3. håll en lista i almanackan över saker jag verkligen tycker jag behöver
4. köp i första hand second hand, i andra hand ekologiskt
5. när shoppingsuget sätter in, tillämpa punkt 4 och ta hjälp av punkt 3
6. förhala inköpen så går impulserna ibland över

Inga kommentarer: