tisdag 15 december 2009

Julstressbrist och julklappstips

Nu är vi där igen med bara en vecka kvar till jul. Människor far runt som bollarna i Lottomaskinen - stress på jobbet, stress hemma, allt ska fixas, krav inifrån och utifrån. Trots att jag gör JUL I KUBIK varje år - har massor av mer eller mindre konstiga traditioner med mig i bagaget som jag helt enkelt inte vill leva utan - kan jag helt ärligt säga att jag sällan är så lugn och tillfreds som de här sista veckorna före jul. Jag njuter så oerhört av allt ifrån nejlikeapelsintillverkning med barnen till det klippta granriset på köksgolvet på julafton, en tradition från min morfars barndomshem i Halland. Väldigt, väldigt sällan känner jag av den julstress som alla pratar om och som i stort sett varenda livsstilsmagasin med självaktning har hittat ett recept mot.

Och så var det detta med julklapparna. Jag har erkänt det förr och jag gör det nu igen - jag tycker verkligen om att köpa julklappar, slå in fina paket och lägga i den gamla flätade korgen i vardagsrummet. Däremot bestämde jag mig förra året för att tänka mer och köpa mindre. Jag köper mer av nyttiga saker som jag vet att mottagarna ändå skulle ha skaffat själva och mer av upplevelser i stället för prylar (biobesök till de vuxna och Karlsson-på-taket-teater till barnen). Och så gör jag en favorit i repris till den äldre generationen som inte hänger på nätet dag och natt som jag själv... Jag skriver ut några väl valda blogginlägg att smälta efter julskinkan.

Jag ger också den typ av julgåvor som inte ger min mottagare något annat än tillfredsställelsen att ha kunnat hjälpa några människor i världen som har det sämre ställt än man själv. I år köper jag exempelvis poliovaccin, gröt och vätskeersättning från Unicefs gåvoshop. Andra exempel på organisationer som erbjuder den här typen av gåvor är Individuell Människohjälp (IM) och Plan. Eller varför inte göra som jag gjorde förra året - sätta in pengar till en organisation som Rädda Barnen, Stadsmissionen, SOS Barnbyar eller Greenpeace och själv skriva ut ett gåvobrev till mottagaren?

3 kommentarer:

Gaia sa...

Det låter jättebra! Jag fixar att undvika stressen genom att planera. Jag köper alla julklappar i november och sedan planerar jag in särskilda dagar då jag bakar och sånt med barnen, så mycket JAG vill och orkar. Man ska hinna njuta av december!

Maria sa...

Precis - jag gör allt mitt julpysslande för att JAG VILL, inte för att jag känner att någon förväntar sig det av mig!

Gaia sa...

Jag brukar även planera in vissa vilo-dagar i stressiga tider, d v s dagar då jag bara slappar och inte presterar, shoppar eller åker runt. Det är rätt skönt.