onsdag 19 augusti 2009

Låt tusen blommor blomma!

Under Kvinnofestivalen där jag deltog i juni talades det under en workshop om värdet av att uppskatta människors olikheter - som en bukett vackra blommor ifrån ängen eller trädgården. Vid den stämningsfulla avslutningsceremonin såg jag mig omkring och upplevde hur den där blomsterängen manifesterades i form av en massa vackra klänningar i olika färger och mönster omkring mig. Bilden etsade sig fast på näthinnan.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: trots uppskattningen av originalitet och individualitet i universitetsvärlden där jag jobbar, upplever jag med jämna mellanrum en inskränkthet och snäva perspektiv, att olikheter inte uppskattas eller tas till vara på. Det talas till exempel ofta om att adjunkter (som inte har disputerat) på sikt måste ersättas av lektorer eller att bara vissa typer av forskning duger i fina salongen.

Just därför blir jag så glad av ett inslag i senaste numret av tidningen PS! (7/09, där det för övrigt även finns en artikel om två småländskor som gjorde 40-årskalaset till en tidsfest och nu bloggar om livet och tiden...). Det handlar om att det finns olika typer av drivkrafter i karriären, och att en bra arbetsplats ofta kännetecknas av att ha anställda med olika sorters bränsle i tanken.

Forskning på området har identifierat fyra olika mönster:

- experten som fokuserar på kunskap och expertis och allra helst blir kvar vid sin läst
- den linjära som strävar uppåt mot makt och inflytande
- utvidgaren som gärna bygger vidare inom närliggande områden
- episodikern som rastlöst hoppar från det ena jobbet eller uppdraget till det andra

Alla sägs vi ha spår av varje mönster i oss, men det går ofta att identifiera ett som mer framträdande än andra. Själv känner jag nog mest igen mig hos utvidgaren och kanske experten, och minst i den linjära. Chefsjobb och professurer är något som jag sedan länge bestämt mig för att hålla mig långt borta ifrån!

Det betonas att mönstren bör ses som styrkor och att ingen av dem är bättre eller sämre än någon annan, även om många arbetsplatser som - liksom min - har snäva perspektiv. Och som individ kan du ha nytta av att identifiera just din mest framträdande drivkraft: "Förstår du inte dina egna motiv är det lätt att fatta fel beslut. Du följer normen och tar chefsjobbet istället för att lyssna till din inre röst. Då kan den bästa läkaren, journalisten eller teknikern bli den sämsta chefen - frustrerad och misslyckad." Om du däremot inser vad som driver dig - och kollegorna - flyter samarbetet ofta mycket bättre.

Låt tusen blommor blomma!

Inga kommentarer: