torsdag 6 augusti 2009

Internetavgiftad?

Jag erkänner. Visst känner jag igen mig - till viss del - i Linda Skugges beskrivning av sitt internetberoende i en artikel i Amelia (nr 14/09). Datorn står där och liksom tittar bedjande på mig när jag går förbi den... Nu var Skugges beroende ganska mycket mer extremt än mitt och mycket relaterat till hennes arbete, medan jag inte har några större problem att hålla fingrarna borta från jobbmailen. I mitt fall är det det privata datoranvändandet - Facebook, vår blogg och några andra bloggar - som anhåller om min uppmärksamhet.

I sommar har jag nog ändå blivit åtminstone lite lätt detoxad, efter tre olika tillfällen (mellan tre dagar och en vecka långa) totalt off-line. Och till min glädje och lättnad konstaterar jag att jag inte har saknat den dagliga kontakten med omvärlden det allra minsta. Spännande romaner, korsord, intressanta diskussioner, lek med barnen, havsbad och månskensstunder på stranden har mer än väl uppvägt mina stunder i cyberrymden.

När jag kom hem idag tog det faktiskt mer än sex timmar innan jag smet ut på nätet för att se vad som hänt på Facebook medan jag legat i ett tält på Österlen och såväl somnat som vaknat till vågskvalpet i havet tio meter därifrån. Och dagens besök i bloggosfären begränsas till det här lilla korta inlägget!

Inga kommentarer: