fredag 28 augusti 2009

Längtansrymd

Bodil Jönsson har hittat på ett ord som jag tycker är så vackert: längtansrymd. Hon pekar på att vi i vår fullpackade vardag där vi ständigt är på språng i handling eller tanke ibland missar det här med att ta oss tid att sitta ner och längta lite grand.

Just nu har jag skapat mig lite längtansrymd mitt i en intensiv undervisningsperiod i Norge. Det är fredagskväll och jag sitter ensam i ett litet fult bibliotek på vandrarhemmet där vi bor och längtar - efter finaste flickorna, finaste mannen, finaste huset och svenskt godis. Lite vemodigt känns det, men också lite skönt och vackert. Kanske borde vi skapa mer utrymme i våra liv för att längta?

1 kommentar:

Sara sa...

Ännu något som kajakkanalen i mitt huvud tillför - ett ögonblick av längtan ut på varje sjö jag passerar. Här i mellersta Småland finns det ganska många sjöar, ett par av dem passerar jag varje morgon och eftermiddag. Längtagläntorna blir som oväntade solglimtar in genom vardagsfönstret.