söndag 28 juli 2013

I kön på macken - del 2

Mitt senaste inlägg gav ett par ovanligt snabba positiva reaktioner, och så en tumme ner från någon som inte alls tyckte om det.
Intressant båda delar, eftersom jag tyckte att det var ett ovanligt knepigt inlägg att skriva. Det jag var rädd för var att framstå som nån övermänniska, eller snarare som om jag såg mig som en sådan. Och nu funderar jag förstås vidare på vad jag egentligen var ute efter:

Det jag funderade på där i bensinmackskön var valen vi gör, hur de påverkar oss, hur de påverkar hur andra ser på oss och hur deras bild i sin tur påverkar vår egen självbild. ”Val” är förresten ett intressant ordval – och det funderade jag också på – vilka val hade jag och grabben i kön gjort om vi fötts i varandras familjer, och därmed fått varandras förutsättningar när det gäller uppväxtmiljö?
 
Visst har vi människor gener som spretar hit och dit, men om miljön inte hade avgörande betydelse, varför skulle vi förundras så över framgångsrika personer med ovanlig bakgrund – som för övrigt bara är överrepresenterade på ett ställe: bland våra sommarpratare i P1. De är liksom undantagen som bekräftar regeln. Man blir inte internationellt framgångsrik travtränare med en bakgrund som albansk vallpojke. Jo, Lutfi Kolgjini blev det, men ingen ser någon anledning att ändra sitt grundantagande efter att ha fått veta det. Så stor betydelse tillmäter vi bakgrund och uppväxtmiljö.

Extra känsligt är det att skriva om våra kroppar. Där kan man tycka att arvsanlagen borde vara helt avgörande, men så enkelt är det ju inte heller. Läste nyligen att välutbildade är extremt överrepresenterade i vasalopp och vätternrundor, samtidigt som de – i det här fallet vi – äter bättre och motionerar mer också till vardags.

En infallsvinkel till: Just när jag skriver det här hör jag på radio ett program om klass och muskler, och måste le igenkännande och skamset åt vilka fördomsfulla slutsatser jag själv kan få för mig att dra när jag ser någon med påfallande muskelmassa. Visst är det något liknande jag gör med grabben som står före mig i kön: får en massa idéer om hans liv och bakgrund utifrån hans uppenbarelse och vad han handlar när det är hans tur.

Och allt detta utifrån grundfrågan: Hur kommer det sig att han köper cigg, läsk och en biltvätt medan min nytankade bil med kajak på taket får förbli skitig?

Inga kommentarer: