fredag 27 juli 2012

Allt är frid

Frid - ordet som smakar varm och len sommarkväll - verkar vara Livstids nya ledord. Till mig kom det också sådär plötsligt som Sara beskrev, men i mitt fall inte under en cykeltur (eftersom jag numera tyvärr cyklar max några gånger om året eftersom vi bor som vi bor, långtifrån det mesta utom sjön).

Nej, det var en kväll i våras när jag för ovanlighetens skull fick till en liten meditationsstund. Det har hänt förr att ord och meningar dykt upp från ingenstans när jag suttit där på min kudde, och den här gången kom meningen Allt är frid susande. Först ett bra tag senare kom jag på att det där ju är en textrad ur en mycket välkänd julvisa: Stilla Natt.

Mitt lilla mantra har jag haft nytta av kvällar då hjärnan varit uppskruvad av alla roliga projekt och jag behövt något för att komma till ro på min kudde i sängen. Med Allt är frid sveper jag in högspänningshjärnan i en mjuk filt av lugn, och somnar oftast väldigt fort.

Just den här varma, lena sommarkvällen känns mantrat som den perfekta signaturmelodin där jag satt mig på altanen för en liten egen stund, med svalesvirr, flugsurr, ett lätt sus i körsbärsträdets bladkrona och en sol på nedgång bakom grannens åker. Just precis nu känns faktiskt allt i mitt liv väldigt fridfullt. Såhär långt har sommaren gett mig precis vad jag behövt i en lagom blandning av kroppsarbete, goda samtal, kärlek och kreativitet. Och för första gången på väldigt länge har jag ingen som helst ångest för att jag ska jobba nästa vecka. Allt är frid.

Inga kommentarer: