lördag 6 november 2010

Att uppskatta det självklara

Och så har det inträffat igen - vi tänker i princip samma tanke, Sara och jag. Den här gången var det hon som hann först i racet till tangentbordet. Själv får jag väl skylla på en liten parvel som alltsomoftast korsar min väg till datorn eller helt enkelt gör min hjärna för seg för att orka formulera ett inlägg. Sara har förresten uttryckt det så bra att mina ord egentligen är överflödiga när hon sjunger sin lovsång till det enkla, till glädjen i vardagen.

Ändå måste jag helt kort få ge mitt perspektiv utifrån där jag står precis just nu, mitt i det småländska novemberregnet och är LYCKLIG. Efter två av de tuffaste månaderna i mitt liv hittills - med mammabekymmer och babykrångel - har luften blivit lätt att andas igen. Mamman är inflyttad och börjar komma till ro. Det är tungt känslomässigt, men jag vet att hon har det så bra som det är möjligt och jag har insett att ansvaret inte längre är mitt. Babyn äter numera på dagen och sover hela natten, är glad större delen av tiden, och börjar även släppa lite på den senaste tidens extrema mammaseparationsångest.

Det som slår mig är att detta med babyn, som jag nu njuter så hejdlöst av, är sådant som jag med tidigare barn tagit för givet och inte reflekterat mycket över. Precis som med den vardagsglädje jag hittade efter att ha tillfrisknat från cancer måste jag än en gång lära mig att uppskatta det till synes självklara.

3 kommentarer:

Ladyintuitionstardust sa...

Har halkat in här av en tillfällighet (då jag kikat runt bland olika bloggar) och varit följare ett tag. Tycker det är en intressant och mysig blogg.

Att uppskatta det självklara är nog den magiska nyckeln till att ofta kunna känna lycka!!!

Jag har lite större barn och igår busade jag och min 15åriga dotter på ett mycket barnsligt sätt, vi "låtsas brottades" och kivades på skoj och fnittrade på jämbördig nivå och jag kände mej nästan som tonåring jag också:)
Det var en liten stund, ett ögonblick, men ack så underbart!

"Det är de små små detaljerna som gör det!"

Tack för tänkvärda rader och en underbar blogg!

Maria sa...

Tack snälla för de vackra orden! Visst är det härligt att vara riktigt riktigt närvarande tillsammans med barnen - lättare med en baby kanske, men precis lika underbart med "stora" barn (själv har jag spridit ut mina fyra så de är allt mellan 10 månader och 20 år!). Kram/Maria

Ladyintuitionstardust sa...

Okej:) ja mina är ju äldre men har också spridning på dem. Jag har fyra barn. Nu är de mellan 15 och 29 år, tiden går:) Tror snart de äldsta är, snart, lika gamla som jag.

Trevlig helg!