lördag 30 juli 2011

Alla dessa våra ungar

Sommar i P1 med Nanne Grönwall och Svinalängorna på dvd (denna sommar är Sommar-program till matlagningen och filmkvällar när barnen somnat frekvent förekommande inslag i min semestervardag). Båda på temat uppväxt i missbrukarmiljö. Det gör så ont att jag nästan slutar andas när jag hör talas om barn som far illa för att deras föräldrar inte kan hantera alkohol. Och så tänker jag att hur usel jag än kan känna mig som mamma vissa stunder så är i alla fall detta något som mina ungar inte behöver uppleva. Aldrig har våra barn sett (eller ska de få se) sina föräldrar berusade. Aldrig händer det att våra fester går över styr. Tack alla fina vänner för att ni tänker likadant! Jag ska försöka minnas och trösta mig med, när jag känner mig otillräcklig, att även om jag ofta gör tokigt, säger dumt, har för dåligt tålamod, inte lyssnar ordentligt, kunde mycket bättre, så har mina ungar det ändå så mycket bättre än många många barn i världen.

PS! Lyssna på Nannes sommarprogram. Vilket fantastiskt maskrosbarn denna lilla kvinna är - jag hade ingen aning...
PS2! På Afrikas horn (liksom såklart på många andra håll i världen) kämpar mängder av små för sina liv just nu, medan vi sjunker djupare i TV-soffan med vår lördagsgodispåse. Ge vad du kan, exempelvis till Rädda Barnen eller Röda Korset.
PS3! Kortet är taget på mitt sommarparadis, som jag bloggat om flera gånger, och som jag just återvänt ifrån. Den här gången blev paradisvistelsen lite mer av sin motsats, vilket jag kanske återkommer till i ett senare inlägg - om inte annat så för att trösta den som fått för sig (och kanske stört sig över) att jag går omkring i ständig rosaskimrande förundran över livets ljuvlighet.

2 kommentarer:

Liselotte sa...

Va fint du skriver , Maria. hoppas att min kommande blogg kan bli lika bra, åtminstone så småningom

Maria sa...

Tack Liselotte! Jag ser fram emot att läsa din blogg. Ska den handla om Shanghai?