söndag 3 maj 2009

Tro om gott - på salsakurs

Jo, jag gick till den tüska zalzakursen, med pumpsen i tygväskan och affirmationen "jag kan gå därifrån precis när jag vill" i huvudet. Betalar inträde, kliver in i konsertlokalen, tar en öl i baren och känner mig så grymt bortkommen som en människa kan vara och fortfarande försöka hålla masken.

Vid baren står en man som ser ut som en försynt tysk. Efter vissa våndor går jag fram och frågar honom om stället, om dansen och om kursen. Jag förklarar att jag känner mig rätt lost och att han får säga till om jag är i vägen.

Det visar sig att han har dansat salsa varje onsdag i nåt år. Saken blir både lättare och svårare av att han är minst så försynt som han ser ut. Lika bortkommen som jag är på okänt territorium är han av min oväntade framryckning. Frågan är om han inte är ganska bortkommen annars också. MEN - han kan dansa salsa precis lagom bra, han minns fortfarande hur svårt det kan vara i början, och han visar inga tecken alls på att ta min framfusighet som en övertydlig invit till något annat. Från min egen sida kan jag konstatera att varningen jag fått från en väninna - dansa bara salsa med din man, annars kan det gå illa - i det här fallet är helt obefogad. Inte en zündig tanke passerar min hjärna under kvällen.

Vi deltar i den korta kursen före konserten tillsammans med ett tiotal andra par. Tack vare min framfusighet har jag ju nu en kavaljer och slipper paras ihop med annan ensam kvinna och dansa herrstegen. Ein, zwei, drei säger salsafröken och -magistern. Vad de säger mer fattar jag huvudsakligen genom att se hur de andra gör. Efter kursen blir Christian, som han heter, uppbjuden av en av sina salsakursväninnor. När han lämnar mig vid bardisken för att dansa går väninnan resolut tillbaka och hämtar mig, placerar mig i en stol vid deras bord och presenterar sig som Monica.

Efter några danser i skarpt läge och en häpnadsveckande begriplig konversation på tyska med Monica, drar jag mig tillbaka som Askungen, fem i tolv, mycket nöjd med mig själv och med Christians fundersamma fråga: "Är det säkert att du inte har dansat salsa förut?"

Inga kommentarer: