Visar inlägg med etikett hund. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett hund. Visa alla inlägg

måndag 6 december 2010

Livstids julkalender: Den perfekta julklappen till alla hundägare...

… verkar ännu inte finnas i sinnevärlden. För vem har sett en bok om good enough-mattande? Nej, nej, på hundfronten är devisen ”gör rätt alltid och från början annars förvandlas din rara lilla valp till ett livsfarligt monster som du inte kan visa för folk eller ha i möblerade rum”. Begreppet good enough är en favorit för oss på Livstid och hängde från början ihop med moderskap, i begreppet good-enough-mothering, som myntades av den engelske barnläkaren, psykiatrikern med mera Donald Winnicott. Just med mammandet tycker jag att det har gått rätt bra, men med mattandet är det värre.
Å ena sidan är varje ögonblick med en hund livsavgörande, att döma av den hundlitteratur jag hunnit sätta i mig det senaste halvåret. Å andra sidan har vi TV-programmen där kvinnor och män med övernaturlig hundförmåga rättar till helknäppa beteenden på 25 minuter med avbrott för reklam. Det är nåt skumt med det här!

lördag 27 november 2010

Novembergrått - men äkta!

Den här senhösten har varit och är tung på något diffust sätt. Inga sjuka anhöriga, brustna relationer eller andra reella bekymmer, men ändå: tung. För mycket. Det där med att valptiden är som att ha bebis trodde jag handlade om att torka valpkiss, inte om att ständigt ha uppmärksamheten på två ställen: där man själv är och där valpen är. Sån split vision tar på krafterna.

Samtidigt tror jag denne Pudelfrasse Afrokrullet Chutney bidrar stort till att ”de andra barnen” växer och visar sina allra bästa sidor. En dotter per dag går upp extra tidigt för att ge sig ut i novemberslask eller dito kyla för bus och rastning. Ansvaret för läxorna har i höst landat på den det vederbör. Vi frågar ibland vad de har på gång och hjälper till när det behövs, men resten sköter de själva. Till och med gympahanddukarna hamnar på torkplatsen i badrummet innan de blivit kapabla att kravla dit själva. Respect, tjejerna!

Mannen har haft en hektisk tid på jobbet med små arbetsuppgifter som helt oväntat svällt upp och invaderat hela veckor. Han har denna höst slirat betänkligt på marginalerna för sina krafter, vilket gjort att jag tagit mer av trafikledaransvaret i hemmet. Själv är jag nog lite rådvill jobbmässigt. Gräv där du står är mitt temporära valspråk, men utan styrfart och visioner står en sån som jag lätt på näsan i novembermörkret.

Vad som är så bra (utöver barnens insatser) är Att Vi Pratar Om Det! Till skillnad från exempelvis paret i Ur vulkanens mun, en bok jag nämnt tidigare. Emellanåt kan vi verkligen nå känslan av att we’re in this together istället för hur kan du vara så dum att du… . Mannen och jag beskriver nästan roat våra stressymptom. Som när han kämpade en dyrbar arbetstimme med en omöjlig utskrift – för att till slut upptäcka att han skrivit antal exemplar i fältet för valda sidor, och eftersom det sidnumret inte fanns kom heller ingen utskrift ut. Eller när jag utöver fenomenet att glömma göra vissa saker avancerar till att glömma att jag faktiskt gjort dem, och alltså lägger energi på att göra dem igen.

Jag hör barnen fråga med reellt intresse – inte skuldtyngt eller smörande – om Mannens envisa förkylning är bättre. De markerar när de tycker vi blir för tjuriga i våra tillsägelser och jag talar om när jag är trött och ledsen. Det kanske inte är en idyll precis just nu, men det som rör sig det rör sig på ytan och inte dolt under den. Det får mig att känna mig lugn. Och tack vare den där eländiga raraste valpens morgonvanor har jag hittat tillfälle att skriva av mig före klockan åtta en lördagmorgon. Brasan brinner, tidningen är inhämtad. Julkortslandskapet utanför träder fram allt eftersom det ljusnar. Inget bokat hela helgen. Kanske en idyll ändå – med touch av diskbänksrealism.

onsdag 22 september 2010

Chutney - en nygammal smak på tillvaron

Just nu går mina föräldraledigheter i snabbrepris - ledig med familjens senaste tillskott, mellanpudelvalpen Chutney. Den största faktorn på plussidan är att vara ledig när andra arbetar. Det finns något skolkbusigt över det, även om jag den här gången faktiskt väljer att ha lite jobbkoll via datorn, allt för att inte högarna ska ha vuxit till när jag kommer åter och fortfarande måste räkna med en hel del hundjour. I den egna bubblan som ensam (människa) hemma finns emellanåt en stilla frid. Den kan när som helst slå om i rastlöshet och ett tvivel på om jag verkligen finns på riktigt, nu när ingen ser mig. Och nu när jag inte GÖR särskilt mycket.

Också det är en parallell till föräldraledigheten: man avgör inte själv hur länge man gör något. Ett utmärkt sätt att sabotera sin dag är att föresätta sig att slutföra det man påbörjat. Första morgonen när resten av familjen åkt till skolan tog jag fram cykeln och verktygslådan för att byta slang med pyspunka. Insåg snabbt att det var ett alldeles för långvarigt och odelbart projekt, dessutom utomhus där valpen inte känner sig hemma än och saknar varmt vilställe. Tacka min mamma-erfarenhet för att den insikten kom innan cykeln var sönderskruvad, jag inoljad och hunden i upplösningstillstånd! Jag skruvade tillbaka den enda lossvridna muttern, ställde undan cykeln och hittade på något annat.

"Är det såhär det ska vara nu?" Tanken kommer när valpen kissar på golvet mitt i natten eller ylar hjärteknipande under sina första ensamstunder. Egentligen en helt irrationell tanke när man har med en växande varelse att göra: Hur det än blir, så inte sjutton blir det likadant som det är nu. Det undrar jag om någon kunde ha bankat in i ens huvud då när barnen var pyttesmå: "Det ändrar sig hela tiden. Ät din elefant i små tuggor, en i taget. Tänk inte längre än möjligen till nästa tugga." Medveten närvaro i bäbisland, det kan nog lätta vardagen för nyblivna föräldrar, åtminstone när den obarmhärtiga sömnbristen inte är i tjänst.

Ett nytt inslag i den här "föräldra"-situationen är att de starka känslorna inte finns där. Visst är han söt, det lilla pyret, charmig och sällskaplig, varm och go. Men jag kan krasst konstatera: han hade inte funnits i vårt hem om inte barnen hade velat ha hund. Nu har vi vridit och vänt på detta intresse som aldrig vill ge med sig, våra möjligheter att ordna det bra för en hund, och för oss, och tanken att vi alla fyra kanske kommer att uppskatta honom lika mycket, fast på olika sätt, i förlängningen. Barnen får ta ett stort ansvar, men det är vi vuxna som tagit beslutet och får stå för prognosen att deras intresse kommer att hålla i sig, och för konsekvenserna om prognosen visar sig slå fel.

Såna svala, intellektuella resonemang var det aldrig fråga om med barnen. På sätt och vis kom de när det var som minst lämpligt, mitt i ett husbygge, till en helhet som kunde kostat oss föräldrar både hälsan och varann. Men mina känslor var med från första ögonblicket. Så är det inte för alla barnaföräldrar har jag insett. Och varför skulle omvälvande händelser och starka känslor alltid lyckas gå i takt? Så är det inte alltid med förlust och sorg heller, det känner jag bättre till. Om nu föräldrar lyckas med hjältedådet att ta hand om obegripliga små knyten med icke förhandlingsbara krav medan de inväntar sina känslor för dem, då är jag inte särskilt orolig när det gäller mig och hunden, som just nu lustmördar sin rosa pipleksak på köksgolvet intill mig.