Egentligen känner jag mig helt trygg med det allra mesta jag
kan tänkas få göra i min yrkesroll. Däremot dras jag ibland med vissa tvivel om
just det där att få det gjort, eller i alla fall att få det gjort snabbt. Jag tror
inte att jag är känd för att vara långsam, måhända för att vara en ännu bättre
startare än avslutare. Men det är något med själva processen som kan väcka min
oro.
Den oron kände jag dagen innan jag började jobba efter
julhelgen. Maria och jag gick runt sjön och jag hörde mig själv lyfta fram de där
tvivlet som en energitjuv och ett hinder för att fortsätta utveckla alla
idéer som pockar på i skallen. Men inte nog med att jag har Maria att prata med. Genom
Maria känner jag också Sanna, som har skrivit om just detta i deras Memento Vivere-blogg.
Tack vare ett av Sannas inlägg testar jag nu
Pomodoro-tekniken på jobbet. Som så många andra tekniker handlar det om att
planera och strukturera sina arbetsuppgifter – så långt inga överraskningar.
Det speciella med det här upplägget är pomodoron – ett koncentrerat arbetspass
på 25 minuter som ägnas uteslutande åt det man i förväg har tänkt att göra. Efter
den är det dags för en rast som inte är valbar eller flyttbar, däremot kan
den variera i längd.
En finess med tekniken är att större arbetsuppgifter delas upp på fler
pomodoros och därmed blir mindre svårgreppbara. En annan är att man faktiskt
fokuserar på den där större arbetsuppgiften medan klockan tickar. Pomodoro
betyder förresten tomat på italienska. Namnet kommer av den tomatformade
äggklocka som upphovsmannen Francesco Cirillo
använde när han utvecklade tekniken.
Har du tendenser till
multitasking-mani är det här en utmärkt metod. Likaså om du ibland drar dig
för att sätta sta med de större arbetsblocken och hellre duttar vidare med
småprylarna, bara en liten stund till…
I upplägget finns flera andra
poänger, som dokumentationen av arbetet och utvecklingsambitionen. Om du
dokumenterar hur du använder dina pomodoros kan du fundera
på om du tycker att du prioriterar rätt. Du kan också lära dig uppskatta hur
lång tid olika arbetsuppgifter tar.
Sju arbetsdagar har jag nu satsat
på att köra pomodoro helt by the book – och det är sannerligen inte många
färdiga självhjälpskoncept som jag har förärat ett sådant förtroende! Jag
tror faktiskt det blir ytterligare någon vecka som pomodoro-taliban innan jag
utvärderar: Vilka delar av konceptet köper jag, och vad vill jag skruva på? Plockar
jag med mig bara någon enstaka del, eller det allra mesta?
Förutom att jag har känt mig både
effektiv och tillitsfull de här dagarna så gillar jag:
- att få ännu en fördom krossad: en teknik för bättre arbetseffektivitet – från Italien?
- att tonen i boken är övertygande, med vetenskapliga referenser och allt, men samtidigt ödmjuk.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar