söndag 26 februari 2012

De vackraste orden

De senaste veckorna har jag varit låg, lägre än på länge. Sjuka och gnälliga barn. En rad inställda trevliga sociala aktiviteter. Sömnbrist. Resultat: en ovanligt grinig mamma. Kanske känns det extra tungt just för att jag så ofta mår så bra annars numera. Lite välmåendeknarkare har jag nog blivit. Det är bara att ta ett djupt andetag och acceptera att ibland är livet inte någon Bullerbydröm, hur många söta ungar man än har begåvats med. Och sen sakta men säkert sega sig uppåt med hjälp av diverse klätterrep. Svettiga träningspass och fina samtal i vår Livstidscirkel. En lång kram tillsammans med mannen jag älskar men ibland inte ser när jag tjurar ihop. Ett plötsligt kvillrande tvååringsskratt mittemellan gnällstunderna.

Och så hittar jag listan med ”De vackraste orden jag vet” som jag samlat på mig i mitt ex av vår bok Älskade lista. Det är ju en av finesserna med att samla på glädjeämnen när livet leker – då har man en burk att gräva i när det känns mer som kolgruva än lekstuga. Orden jag skrivit ner får mig att klättra flera pinnhål på stegen på bara några sekunder:

Längtansrymd – Bodil Jönssons ord för det där som många av oss nog skulle må bra av att ge oss lite mer utrymme för i en tid med högt tempo och snabb tillfredsställelse av många av våra behov

Mundekulla – ordet som är lika vackert som platsen det beskriver, kurs- och retreatgården där Sara och jag har fått äran att arrangera årets upplaga av det traditionstyngda samtalscirkellägret Circle Way Camp i juli

Sommarmorgon – ett ord som nästan känns som om det kommer från ett främmande språk när vinterkylan nyper i kinderna eller snöslasket smaskar runt kängorna, men som jag börjar ana möjligheterna till en dag då februarisolen inte bara ger ljus utan även lite värme på mina bleka kinder

Pilgrimsvandring – ordet för äventyret jag vet att jag ska ge mig ut på en gång när Bullerbyungarna blivit lite större och kan vara ifrån sin mamma (och jag från dem) tillräckligt länge för att jag ska hinna vandra alla åttio milen till Santiago de Compostela

Andningsgunga – ett nytt ord för citat och foton att vila i, upphittat på bloggen Punctum Saliens, och som när jag ser det genast gör min mentala luft lättare att andas, och förflyttar min fysiska andning från bröstet ner till ankaret i magen

Kreativitet – ett ord som beskriver den underbara känslan när inspiration och flow plötsligt finns där, idéerna flödar och pennan (eller tangentbordet) börjar glöda

Frihet – ordet som kan betyda så olika saker för olika människor i olika sammanhang, men som just nu för mig pekar på den framtid jag har valt ut åt mig, där jag äntligen har satt mig själv i mitt yrkesmässiga förarsäte

Det finns fler ord på min lista, men dem spar jag tills nästa gång jag tappar greppet om livsglädjen.

Inga kommentarer: