fredag 15 oktober 2010

Tillit är kraft

Häromdagen fick jag besked om ett jobb jag sökt inom organisationen där jag redan arbetar. Kvällen före det bokade mötet somnade jag med ett stort leende på läpparna, helt övertygad om att hur det än blev så skulle det bli bra. Inte bara bra, det skulle bli som det var meningen. En sådan orubblig tillit har jag aldrig förr upplevt i ett liknande läge. Upplevelsen fick mig att känna mig stark och trygg som en björnhona i skogen. Stolt också, fastän makt och avgörande låg i helt andra händer än mina egna.

Det där med tillit kan låta passivt, svagt och kanske initiativlöst. Men jag hade ju för det första sökt jobbet - ingen mening att fantisera om lotterivinsten om man inte köper en lott. För det andra hade jag tänkt igenom båda scenarierna och vad de skulle kunna betyda för mig. På lilla blocket som följde med till mötet stod tre stödord högst upp, sånt jag ville klara ut direkt om jag skulle erbjudas jobbet. Längre ner på samma sida stod två andra punkter som kändes viktiga att få med i det andra fallet.

Inför nästa gång jag söker ett jobb ”på riktigt”, någon annanstans än där jag redan jobbar, var det här en bra övning. Ett jobb man har inblick i har inte alltid samma… förälskelserosa skimmer över sig som helt nya jaktmarker kan ha. Lite lättare då att hålla huvudet kallt och överlämna sig åt ödet.!

3 kommentarer:

Linnea sa...

Oj vad spännande!;-)

Clarie Haglund sa...

Ska hålla tummarna för dig Sara!
Kram Clarie

Kajsa sa...

Hur gick det?