söndag 12 september 2010

Våga tro att det löser sig 3

Ibland vänder livet upp och ner på sig - från gott till ont eller tvärtom - på väldigt kort tid. Det är bara 11 dagar sedan jag bloggade om svårigheten att släppa oron och känna tillit till att det som just då tyngde mig skulle lösa sig på bästa sätt. Och nu har redan två och ett halvt av de tre problem jag upplevde gjort det.

Min mamma har inte bara blivit beviljad äldreboende, utan också erbjudits en plats och flyttat dit. Det har varit och är tungt, både praktiskt och känslomässigt, i synnerhet som det gick så fort, men det kommer att bli bra och jag vet att vi har gjort rätt. Jobbekymren verkar också ha löst sig, och jag kommer att återvända till universitetsvärlden efter jul ungefär på samma sätt som jag hade önskat mig - på bara sextio procent (vilket ger utrymme för en skrivardag i veckan och kortare arbetsdagar de andra fyra) och huvudsakligen med uppgifter som ger mer energi än de tar.

Återstår att få den lille terroristen att sova hela nätterna utan amning. Där är vi inte än, men igår klarade han sig i alla fall hemma utan mig och mina bröst i sex timmar - rekord! Och i morgon byter hela familjen Smålandsregn och vardag mot välförtjänt sol och värme varvat med kultur och nöjen. Barcelona, here we come! (Nätterna får vi ta itu med när vi kommer hem...)

Inga kommentarer: