torsdag 2 september 2010

Vad sägs om en... fotbollsbok?

På prototypen till min nästa uppfinning - förvillande lik ett blad ur en anteckningsbok - har jag noteringarna från dagens boktips: Spela på bästa fot av Pia Sundhage och Elisabeth Solin. Handlar om Sundhages coachning av USA:s damfotbollslag fram till OS-guld i Kina 2008. Fullt läsbar för den som helt saknar fotbollsintresse - bara en sån sak!

Titeln antyder vad det handlar om: att leda med fokus på positiva exempel, tilltro och glädje. Dagboksberättat av Pia, kommenterat av ledarskapsmentorn Elisabeth. Båda med befriande enkelt språk. Några av punkterna jag skrev upp:
  • Vi är varandras miljö, vi gör varandra bra.

  • Visualisering: Pia beskriver en framtid när folk pratar om USA-damernas starka anfallsspel. Bild av en genomförd förändring.

  • Att våga vänta in dem man leder, stöttar eller ska försöka influera - lägga paketet i deras knä och låta dem öppna när de är mogna för det.

  • Istället för att kritisera: kommentera en företeelse neutralt och ställ öppna frågor: "jag ser att du gör såhär, hur ser du på det?".

  • Seriös och lekfull - det ideala mentala tillståndet enligt amerikanske filosofen och pedagogen John Dewey

  • "Jag har en förmåga att välja lycka." - Pia Sundhage om sig själv

  • "Det bästa med en förlustmatch är nästa match."

  • Att inte förstå för fort

  • Pias allra viktigaste lärdom - vikten av att tro på laget, och visa det
En annan läsare plockar säkert andra russin ur denna kaka. Rekommenderas!

Inga kommentarer: