fredag 3 juli 2009

Märkesel och begagnade kläder

Någon försöker bjuda mig på godis på stan. För en gångs skull är jag inte ens sugen, men den unge säljarkillen tror förstås att jag väljer bort påsen för att han med sina säljargument för billig el är vidhäftad påsens ena hörn.

Och som vanligt kommer jag på efteråt vad jag borde sagt, om jag nu hade velat ha godiset och därmed fått några minuter med honom på köpet:
- Tycker du att jag ser ut som någon som måste vända på slantarna för att betala min el? Varför ska jag köpa billig el när jag har råd att köpa miljömärkt? Varför står ingen på stan och förklarar med ungdomlig överlägsenhet hur dumt det är att betala mer än nödvändigt för ... kläderna vi har på oss, till exempel? Ja, varför ska man köpa billig el och dyra kläder? Varför frågar man om payoff-tid på solfångare men inte på bilar?

I påsen har jag en randig tröja från Emmaus för 22,50. Jag har lärt mig bortse från garderobslukten och går dit när suget finns men behovet saknas. Nån secondhand-el finns det väl inte. Än.

Inga kommentarer: