tisdag 18 september 2012

Följ flödet!

”Det som händer är en del av naturen - jag är en del av naturen - det är bara att följa med.”

Så skrev en vän på håll i en statusrad häromdagen. Och vips hade jag ett givet meditationstema för en tid framöver: Följa flödet, släppa kontrollen. Inte bromsa eller försöka vända mot strömmen, men inte heller forcera framåt. Som min yogafröken säger: ”Det finns inget att hämta i de mer avancerade positionerna som inte finns i de enklare som vi ska göra först.”

Igår hade jag så en av mina mest effektiva arbetsdagar på länge – i flödets tecken. Jag önskar att jag kunde förstå och beskriva skillnaden mellan en sån dag och en forcerad dag. Som när man inser att det handlar om att följa i dansen, inte dansa stegen så fort som möjligt. Eller vänta in kraften från surfvågen akterifrån istället för att lägga onödig energi på att paddla före den och ändå bli upphunnen.

Min meditation idag hamnade på ett hotellrum. Ställde timern för att inte bli sen till konferensmiddagen. Satt stilla och tog in – på riktigt – hur inget fanns att hämta i nästa andetag som inte fanns i det pågående. Den starka lättnaden i rätten att få vara bara här och nu.

Njöt länge av allt detta, tills jag fick en ingivelse att jag skulle avsluta, trots att timern inte pipit. Gjorde så och kollade klockan. 18.46, minuten efter att timern skulle ha ringt om jag verkligen hade fått igång den.

Må flödet bära oss alla – i stort och smått!

Inga kommentarer: