lördag 5 september 2009

Du kära lilla pussel

För den som oroar sig för att inte ha Marias mentala råstyrka när det gäller uppgörelserna med livspusslet har jag ett litet knep på ett av alla områden som så många av oss pusslar med (ibland med ganska brutala metoder, som att lägga alla bitar tätt ihop och sen hoppas att det blir bra om vi bankar hårt på dem).

Mitt tips gäller städning. När du tycker att huset känns bara för sunkigt men tror att du blir lyckligare av att göra något annat än städa, gör såhär: Titta i fem minuter på TV-programmet Rent hus. Notera om du tänker:

a) Såå skitigt är det iallafall inte härhemma.

eller

b) Så ser det nog snart ut här om vi inte tar ett ryck.

Om a) gör vad du har lust med, om b) bit i det sura äpplet och städa. Funkar för mig. Idag har jag till exempel målat fyra fönster och gjort två blogginlägg!

3 kommentarer:

Fembarnsmamman sa...

Hittade till er fantastiska blogg efter reportaget i PS! Befinner mig själv i en omfattande livsstilsförändring och inspireras mycket av er blogg!

Sara sa...

Kul att höra att du har glädje av det vi skriver. Hoppas få höra mer av dig framöver och ska förstås hålla ett öga på din blogg!

Gaia sa...

Inget fel med städhjälp heller....