onsdag 26 november 2008

Egentligen skulle man-policyn

Ett tillskott i listan över goda råd till mig själv:

När jag tänker ”egentligen skulle man ta och…” – fånga upp tanken och, i möjligaste mån, gör det jag tänkte!

Några exempel: Egentligen skulle man ta och:

  • tala om vad jag egentligen tycker om den där uschliga artikelserien i lokaltidningen
  • liva upp den här festen med en sång, eller kanske en långdans från rum till rum?
  • ringa henne som inte har hört av sig på över ett år (vilket inte jag heller har gjort)
  • tydligt driva frågan om stödet till mellancheferna på jobbet
  • skriva en dikt om kursarna på min ledarskapsutbildning

I fyra av fem punkter ovan har jag följt min nya policy, den femte tror jag är på gång. Att göra det kräver som mycket annat ett litet överskott av energi, så man har något att investera. Men när jag har det känns det som att räkenskaperna lätt går med vinst. Tanken maler inte längre i skallen. Istället fortstätter flödet, nya "egentligen-skulle-man"-tankar dyker dyker upp, och de blir bara mer intressanta (eller kanske utflippade), för varje varv.

Inga kommentarer: