lördag 15 november 2008

Mina strategier för att hantera (den fiktiva) bristen på tid

Bodil Jönsson har skrivit så mycket klokt om tiden, bl.a. att tidsbrist egentligen inte finns, eftersom tid är det enda vi har, och att det är upp till var och en av oss hur vi förvaltar den. Och ändå är vi så många som springer omkring som skållade råttor och aldrig känner att vi kommer ikapp.

För ett antal år sedan var jag på väg med dunder och brak in i den berömda väggen. Jag hade dock turen att stoppa innan det var för sent. Vidbränd blev jag - det krävdes två månaders "timeout" för att komma tillbaka - och jag har utvecklat en sorts "stressallergi" som gör att jag numera känner av varningssignalerna betydligt tidigare än den gången. För visst hamnar jag där igen med jämna mellanrum, med för många och för höga krav (främst från mig själv) och alltför lite tid (?!) att kunna uppfylla dem.

Men vid sidan om allergin och varningssignalerna har jag också utvecklat ett antal strategier som hjälper mig att hålla mig ovanför ytan större delen av tiden. Dessa strategier kan jag sammanfatta i tre "hörnstenar":

* struktur (att ta kontroll och få överblick över tillvaron)
* reflektion och diskussion (att tänka, skriva och "vädra" med andra för att upptäcka att jag inte är ensam)
* friskvård för kropp och själ (regelbunden fysisk träning, avslappning och träning i att vara medvetet närvarande)

Utan mina strategier tror jag att jag skulle ha brakat iväg ordentligt - för det är inte så att påfrestningarna har varit mindre de senaste åren, snarare tvärtom. Vissa delar håller jag fortfarande på att utveckla; tex. har jag bara precis börjat träna medveten närvaro. Men jag känner att de tre hörnstenarna och de olika komponenter som ingår i dem tillsammans gör att jag faktiskt mår ganska bra för det mesta, och jag vill gärna dela med mig mer av mina tankar om dem här i bloggen så småningom.

Inga kommentarer: