söndag 2 augusti 2009

Meningen med hobby

Till mitt inlägg Mera mening lägger Linnea en kommentar om att det jag söker kanske är en hobby. Först blir jag nästan förnärmad: skulle mina existensiella i-lands-men-ändå-bekymmer kunna lindras av något så trivialt som en ... hobby?

Ordet hobby är rätt illa slitet och förknippas - åtminstone av mig - mer med att hålla på med något utan syfte och mening än tvärtom. Om jag istället översätter Linneas råd till "Fyll ditt liv med sådant som känns meningsfullt och/eller gör dig glad!" så blir det genast mycket svårare att avfärda. Att göra sig själv glad är ju en mening i sig, lika viktig som att göra andra glada.

Inte blir det lättare att strunta i hobbyrådet när jag under den gångna veckan fastnat rejält för en aktivitet som gästspelat i utbudet tidigare: att paddla kajak. Har ni hört Björn Gustafssons låt till Carina Berg? Jag tror jag ska skriva en om kajakpaddling, som har ingredienserna: jag kan!, miljömärkt, Liseberg, tyst, nära, natur, fort, rytm, följsamhet, meditation, väder ...
Återkommer när rimmen är på plats!

Som alla hobbyer innehåller också kajaksfären prylar och därmed följande prislappar, val, fikonspråk och nördar. I det första trevande sökandet efter vad som skulle kunna bli min kajak hittar jag hemsidan utsidan.se med tillhörande diskussionstrådar. Åh, ni fantastiska män som vet hur man angör en brygga ... och hur man ägnar 25 inlägg åt att diskutera två rodertyper på samma kajaktyp. Som en kvinnlig forummedlem uttryckte saken när någon, med självironi, konstaterar att den största massan av kajakköpare inte är kajaknördar: "Vi andra behöver ju inte, vi har ju vänner som dig :-)". Jag håller med: Tack nördar för att ni finns!

3 kommentarer:

Linnea sa...

Hej Sara, jag det var ju verkligen inte meningen att göra dig förnärmad! ;-) För mig är just hobby något man gör med sin tid som ger en mening, lugn, harmoni, glädje eller vad man nu söker. Jag syr vackra hundhalsband för att det är lustfyllt och roligt att skapa med händerna, lagar nya maträtter varje dag för att mat är så viktigt och varför inte njuta - alla måste vi ju äta, varför inte äta gott då?! Hundarna har skänkt mig livskvalitet, mening, glädje, härliga promenader där jag njuter av naturens växlingar och allt fint som finns att titta på. Som med allt annat handlar det om att hitta det som passar just mig, som ger mig glädje och har man tur glädje även åt andra!

Sara sa...

Det låter som att du är en livskonstnär med sinne för de viktiga detaljerna. Ett tag har jag tänkt på att jag vill läsa om Zen och konsten att sköta en motorcykel. Den har med detta att göra om jag minns rätt. Har du läst den?

Linnea sa...

Nej den har jag inte läst. Jag läste en del buddistisk litteratur för många år sedan, men inte så mkt zen. Jag tilltalas verkligen av den buddistiska filosofin och jag är ju ett stort Japan-fan. Jag tror på att plocka lite här och lite där och göra sitt eget. Läs boken och se vad den ger! =) Eller varför inte läsa Paulo Coelho - om du inte redan gjort det. Alkemisten och Pilgrimsresan har jag läst och blev helt såld.