tisdag 18 augusti 2009

Affirmera mera

En del i augustigörandet i år är att testa ett ny(-gammalt) verktyg, tack vare Marias marknadsföring av det: affirmationer. Eftersom jag knatar runt som en gnagare inför vintervilan har jag inte hunnit många sidor i boken jag fått låna av Maria: Shakti Gawains Kreativ visualisering. Istället hittade jag ett koncentrat av affirmationskunskap på en hemsida, plockade fram en påbörjad funderarbok och så kör jag på bäst jag kan.

Om jag har något problem med affirmationen som metod är det inte - som någon kan misstänka - att den är flummig. Nej, bekymret är att den ger så snabba resultat att jag glömmer bort att vara uthållig. Å andra sidan glömmer jag också bort att jag affirmerar mest hela tiden utan att tänka på det, så det kanske jämnar ut sig.

En av mina spontanaffirmationer har handlat om att det skulle bli roligare att springa, och det blev det ju. Inte bara en gång utan flera, häromdagen 6 km i pisseväder och igår som en avstickare mellan ostsås och färdig moussaka. Någon av affirmationerna i min skrivbok handlar om att ge utlopp för drivkraft och kreativitet i jobbet. Att våga istället för att sitta som med ändan nerkörd i en kramsnödriva. Och så sa jag några ord på ett möte och det visade sig att alla de andra också tyckte att tiden var (mer än) mogen för förändring.

Det bästa är ändå hur tillåtande affirmationsresonemanget är. När du vaknar om natten och börjar grubbla över jobb- eller familjeproblemen är devisen: det bästa du kan göra är att helt hoppa över den besvärliga hur-frågan och gå direkt på att föreställa dig att:et, dvs hur det blir när det är klart! Inte bara räddar det nattsömnen, det gör eventuell nattvak mycket roligare och för dig dessutom närmare lösningen i verkligheten.

Synd att jag somnar så snabbt om kvällen, jag hinner inte tänka ut den där vildvuxna visionen jag ska roa mig med, om min framtid där jag får tillräckligt med betalt för att göra jättespännande saker som jag är lysande på samtidigt som jag hinner vara ledig massor och sitta och skrota här hemma. Ungefär som jag gör nu.

Inga kommentarer: