fredag 21 augusti 2009

Kvinna för sin kajak?

Ringer ett kajakcenter i Stockholm för att kolla läget innan jag åker dit och provar modeller. Ett steg i den mer jordnära delen av mitt kajaksvärmeri: skaffa Kajaken. Blir glatt överraskad när kvinnan som svarar, trots att hon vistas i hufvudstaden, tycks ha både tid och intresse av att ventilera mina bryderier om vad jag vill ha och möjligen avstå från bland en kajaks alla egenskaper. (Vad jag vill betala var vi lyckligtvis inte inne på.)

Eftersom jag blir glad av att paddla i vågor vill jag ha en kajak som också blir det. Men den måste också rymma packning för några dagar eller kanske en vecka (då jag fantiserar om att ha med mig en dator i vattentät förpackning och sedan sitta på en kal kobbe och blogga). När vi pratar packvolym nämner jag siffran 140 liter, det har mannen i sin kajak som är den jag känner bäst hittills, och mindre vill jag inte ha.

Genom att i förbigående nämna mannen bidrar jag kanske själv till vad hon säger sen, apropå snabb kontra surfrolig kajak: "Sen ska du kanske tänka lite på vad din man har för kajak, så det inte blir för jobbigt för dig om ni vill hålla ungefär samma tempo. " "Grrrr", säger jag. Inte. Men tänker efteråt. Varför sa hon inte: "När du sedan har skaffat det du vill ha kanske din man får tänka över vad han har för kajak, om han vill hänga med i ditt tempo/surfa samma vågor som du." Brukar hon kanske råda män att inte köpa för snabba kajaker?

Att hon utgår från att jag är klenare tänkte jag inte på först. (Undrar vad hon hade sagt om jag sagt "Ska jag hålla hans tempo får jag nog köpa en kanadensare, hahaha.") Men att jag - mitt i brottandes med mina egna spretiga önskemål - ska väga in att jag ska orka hålla någon annans tempo! Vill vi paddla tillsammans får vi väl sätta oss i våra fritt valda favoritkajaker och jämka ihop oss med varann, han till mig och jag till honom.

Inga kommentarer: