lördag 3 januari 2009

Till mina barn

Det goda livet har skänkt mig tre fantastiska döttrar, och ibland funderar jag över vad jag kan och vill ge dem - utöver sanslöst mycket kärlek. Det finns värderingar jag gärna vill förmedla, även om jag naturligtvis är fullt medveten om att det ofta hör till att man som barn - åtminstone under en period i livet - markerar sin självständighet gentemot föräldrarna genom att tycka precis tvärtom. I mitt fall handlar värderingarna jag vill förmedla bland annat om alla människors lika värde och ett ekologiskt tänkande. De minsta är så små ännu, men jag gläds åt att äldsta dottern - som är 18 och om hon nu ville revoltera borde ha gjort det redan - delar de flesta av mina värderingar.

Något jag däremot hoppas slippa föra vidare är den prestationsfokusering som varit min trogna följeslagare under många år och som jag kämpar att lämna bakom mig. Som barn fick jag väldigt mycket uppskattning för saker jag gjorde och lyckades med, inte minst att få höga betyg. Det var däremot mindre vanligt att mina föräldrar gav mig uppskattning för den jag var eller gladde sig åt min glädje över sådant som kärlek och resor.

Det är så lätt att oreflekterat berömma goda prestationer (och det behöver nog inte var något fel med det), men jag känner att det är minst lika viktigt att finnas där och bekräfta barnen precis som de är och att dela deras glädje över sådant som inte handlar om vad de har presterat. Minns en diskussion med Sara för några år sedan. Hon berättade då att när barnen kom och visade sina teckningar så försökte hon att inte berömma deras duktighet, utan snarare ställa intresserade frågor om färger och motiv. Det har jag tagit till mig och försöker tillämpa så gott jag kan. Jag märker att jag återigen glider in på området good enough – detta att man inte måste vara bäst på allt för att duga i sina egna eller andras ögon. Skulle så innerligt önska att jag kunde bidra till att mina barn inte behöver så jobba så mycket med detta som vuxna som jag har gjort och fortfarande gör.

Sedan vill jag gärna ge mina barn många glada skratt och lite galenskap – visa att man kan bjuda på sig själv och skratta i såväl med- som motgång. Mark Levengood skriver i Sucka mitt hjärta men brist dock ej så kärleksfullt om sin skrattade och smågalna mamma, som föredrog att ligga på soffan och röka och läsa romaner framför att laga mat, baka bullar och göra annat som vi tenderar att tillskriva det goda moderskapet. Här har vi en kvinna som verkligen har anammat devisen om good enough mothering. Och Mark konstaterar nyktert att ”bland de största gåvorna ett barn kan få är modet att gå sin egen väg. Mamma satt aldrig på Moderskapets Piedelstal, det var för svårt att balansera soffan där. Men hennes skratt och hennes mod byggde trygga väggar runt vårt hem. Hon fick fyra barn som skrattar hos psykologen i stället för att gråta där. Mycket mer kan man inte begära av en barndom.”

Medan jag skriver detta kastar sig min fyraåring runt halsen på mig, trycker en blöt puss på min kind och säger: "Du är för snäll mamma som lagar så god mat till oss...". Och då är den kulinariska utsvävning hon syftar på helt i klass med Marks mammas - flingor och mjölk...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag brukar försöka prata mer om hur viktigt det är att vara snäll, än duktig! Alltså att det är viktigast av allt att vara en vänlig, schysst person, mycket viktigare än smart och duktig och begåvad. Pratar mycket om det med barnen, det handlar ju om värderingar snarare än prestationer då. Pratar mycket om vänskap och hur man beter sig mot andra, för att motverka vår tids (och samhälle, medelklass etc) individ-fixering, som ofta leder till ensamhet (på toppen!). Good enough mamma klarar jag dock inte än....

Anna sa...

Jag håller med om att det är viktigt att inte bedöma barnen utifrån deras prestationer men det är verkligen svårt i vardagen. Det ligger på något sätt i själva uppfostran att förstärka önskvärda beteenden genom beröm. Frågan är förstås hur man uttrycker sig när man fostrar. Jag föreställer mig att det är som i alla relationer, att jag-budskap fungerar bra. Typ: "Vad glad jag blir när du..." Eller är detta också att bara se till barnens prestationer?

Anonym sa...

Inte är det lätt att vara förälder, men jag tror nog inte att det är något fel i att man berömmer prestationer så länge det inte blir alltför stort fokus på det och att man också - som Karin beskriver - pratar mycket om värderingar också. Och att formulera sig i termer av "Vad glad jag blir..." mer än "Vad duktig du är..." låter som en vettig väg tycker jag. Det jag också känner är viktigt är att visa sin glädje över att barnet har det bra och är glad - och inte bara över vad det presterar. Det är det jag känner att jag saknat mest från mina föräldrar - framförallt under tonårstiden. Om jag t.ex. var nykär eller gladde mig åt en resa blev mina föräldrar bara oro - aldrig glädje för min skull...