fredag 16 januari 2009

Att skapa sin egen historia

I julhelgen var jag på bio med min man. Filmutbudet var inte enormt och vi satsade på något riktigt svulstigt: filmen Australia. Kärlek, krig, äventyr, storslagen natur, magi - allt i en salig och fullkomligt orealistisk men ändå bitvis ganska snygg mix. Filmen lämnade inte några särskilt djupa spår, men den gav några timmars god underhållning i biomörkret.

Något bär jag ändå med mig, ett citat som uttalades precis i början. Minns inte ens vem som sa det, men det spelar ingen roll. Det han sa var "Man kan mista allt men inte sin historia, så det är lika bra att göra den så bra som möjligt." Mina tankar just då gick till Cornelis gamla klassiker Du kan ingenting ta med dig dit du går och detta att alla prylar som vi ibland tycker är så viktiga egentligen inte betyder någonting (se också Saras inlägg Många kläder lite tid 1).

Nu flera veckor senare dyker det där citat återigen upp och pockar på uppmärksamhet - fast denna gång ur ett annat perspektiv, nämligen att vi själva skapar vår historia och därmed också har ansvar för att den blir så bra som möjligt. Jag har kommit till en fas i mitt liv där jag har bestämt mig för att inte göra mig själv till offer för stress, energitjuvar och annat elände, utan själv ta ansvar för att jag lever ett så gott liv som möjligt. Det handlar om att verkligen känna efter vad som är viktigt för mig, vad som ger mer än tar energi, och vilka förändringar jag vill försöka göra för att öka livskvalitén ytterligare. Att skriva på bloggen är definitivt ett verktyg i den processen och det känns lite som att ge sig ut på ett spännande äventyr, där slutet är långt ifrån så förutsägbart som i Australia...

Inga kommentarer: