söndag 4 januari 2009

Måstena manövrerar

Pratade idag med vännen Magnus, som har ett alldeles eget ”livstidsprojekt” - Projekt Sol. Med en hemsida som plattform samlar han sina andliga upplevelser och bjuder in oss andra att läsa och att träffas för yoga och meditation.

Vi pratade om balansen i livet och att dom där utvecklande projekten också kan kräva tid, bli en press – något som Maria och jag pratade om inför starten av Livstid. Magnus har sin strategi klar: han har kommit fram till att han jobbar för att kunna ha tid och pengar att ägna åt sitt projekt, snarare än att han håller på med sitt projekt för att orka med jobb och vardag. Också ett sätt att se på saken.

Måsten, krav och böranden kan man hitta överallt om man är på det humöret. Innan bloggandet fanns i min sinnevärld fantiserade jag ibland om att skriva tidnings- eller radiokrönikor. Tänk de som vecka efter vecka lägger fram lagom många spaltmillimeter med tänkvärd text. En eller kanske två veckor skulle jag klara, inte mer. Tänkte jag.

När Maria och jag började blogga sa vi till varann att vi skulle göra som man ska på en blogg; skriva korta inlägg som inte blir betungande för läsaren. Så kan man inte säga att det har blivit, och jag kommer på mig själv med att tycka att jag inte riktigt gör som man bör. Men tänk om jag kunde vara nöjd nån gång - nu skriver jag ju mina krönikor, och fler än två har det blivit!

Inga kommentarer: