fredag 27 augusti 2010

Plikten och lusten

Nu kan jag omedelbart meddela att jag med det här inlägget, titeln till trots, inte tänker bjuda in er i mitt sovrum - så långt har jag ännu inte kommit i mitt 360-graderssträvande (och frågan är om jag någonsin gör det, får kanske stanna vid 359...). Jag tänker i stället på allt sådant i livet som jag upplever som lustfyllt, behagligt, intressant, roligt, berikande. Det här vill jag göra mer av och som den list junkie jag är har jag nu skapat en alldeles ny typ av lista (är det kontrollanten som kikar över axeln igen?). I den har jag två spalter, en med rubriken "Mest pliktbetonat" och en med rubriken "Mest lustbetonat", och hela idén går ut på att se till att jag varje dag försöker göra något från båda listorna, och framförallt att det inte bara får bli sådant som hör till pliktlistan. Kanske kan det här hjälpa mig på min väg mot mer balans mellan Luther och Dionysos, till förmån för den senare?

Inga kommentarer: