torsdag 12 augusti 2010

Nu vill jag också resa med lättare bagage!

Det här är inte en av alla viktminskningsbloggar, åtminstone inte i fysisk bemärkelse. Att vi som skriver jobbar med att göra oss av med en hel del tungt mentalt bagage i form av negativa tankar är en annan sak. Men eftersom bloggen har blivit ett verktyg för mig i alla möjliga sammanhang, för att förstå på djupet, för att få till stånd förändringar (exempelvis projektet Maria mediterar) eller för att bara lätta lite på trycket, tänkte jag använda den nu när jag tagit beslutet att det är dags att göra mig av med de extrakilon jag plockade på mig under graviditeten, och som jag inte varit motiverad nog att ta itu med tidigare.

Jag tror inte på några dieter där man inte får äta si eller så - de gör mig bara irriterad och extra sugen på det förbjudna. Senast det begav sig för några år sedan lyckades jag i stället nå mitt mål (-12 kg) med hjälp av Viktväktartänk (utan att betala en krona för deltagande) och lite coachning av min syster som gjorde samma resa för ett antal år sedan. Det handlar om att hålla koll på intaget (här får kontrollanten kliva in på arenan ett tag igen), äta mycket av somligt och mindre av annat, men utan några totalförbud. Och så röra mycket på sig för att tjäna extrapoäng och exempelvis kunna släppa loss lite på helgen.

Jag siktar på att vara femton kilo lättare till jul, är nöjd med tolv och skulle kunna leva med mig själv även om det bara blir tio. Positiva målbilder är viktiga i sådana här lägen och jag har liksom förra gången plockat fram en femton år gammal bild från Paris. Någonting att jobba mot, även om jag inser att kroppen har förändrats på andra sätt - inte bara viktmässigt - sedan dess. Hjälp mig gärna med uppmuntrande tillrop i medgång och en tröstande klapp på axeln om jag hamnar i en svacka, så lovar jag att ni ska slippa detaljerade redogörelser för gram och hekton.

2 kommentarer:

Gaia sa...

hejar pa dig fran kalifornien!

Sara sa...

Det där sista låter som en bra deal- heja, heja! Vi satsar på extra nyttiga luncher när vi ses framöver.