torsdag 26 augusti 2010

Positivt ältande

Det händer emellanåt att jag gör saker som inte blir så bra. Dessutom händer det att jag ältar dem länge och väl efteråt. Nu tänkte jag älta två saker som blev riktigt bra:

- Jag sjukskrev mig i måndags när jag var rejält förkyld istället för att släpa mig till jobbet. Dagen därpå jobbade jag tre timmar, öppnade mejl och tog det lugnt. Kände mig lite skolkig när jag åkte hem tidigt men var samtidigt bra trött. Vilade några timmar, drabbades sedan av energi och insåg att jag var på väg att bli frisk. Onsdag morgon var jag det helt och hållet. Likaledes förkyld kollega som jobbat i alla fall kommenterade nästan surmulet att jag såg väldigt pigg ut. Japp, och det kan jag tacka mig själv för.

- Lyckades spräcka skärmen på min ganska nya tjänstemobil. Pinsamt, och inte det jag tänkte älta. Däremot råkar jag ha lärt mig göra back up på telefonen, och gör det faktiskt så ofta att jag kunde handgreppen även när skärmen inte visade var i menyerna jag befann mig. Lyckades alltså göra en pinfärsk back up innan telefonen nu skickas iväg på reparation. Nästa gång jag svär över att jag aldrig tar mig tid till säkerhetskopiering och sånt ska jag tänka på detta!

3 kommentarer:

Pia sa...

"Posistivt ältande" - vilket bra begrepp! Det skall jag komma ihåg! =)

Maria sa...

Som Dalai Lama skriver i sin bok lycka: att älta det negativa är vi så bra på ändå. Det tog jag till mig och omvandlade i min lilla tacksamhetslista varje kväll i Må-bra-boken samt i den lilla stunden med barnen varje kväll då de får lyfta fram vad som varit bra den här dagen. Gillar också ditt nymyntade begrepp!

SusanLotus sa...

Den här bloggen vill jag följa!
Positivt tänkande, tacksägelse och medveten närvaro... Just sånt som jag tror på! Ha det så gott i helgen!