torsdag 5 augusti 2010

Förunderligt många författare

På Facebook har coachen och författaren Nina Jansdotter startat en sida om att Skriva bok. Massor av "gillare" och livliga diskussioner från första början.

Någon listar viktiga punkter: "‎1) Fundera över – Vem ska läsa din bok?" Det kan man ju faktiskt undra, när vi nu är så många som vill skriva. Kan inte låta bli att filosofera lite över litteraturens och bokens död som man talat om så länge. Nån som har sett till den? Fascinerande att vi är så många som vill och behöver få ur oss något, som tycker vi har något att berätta. Härligt icke-jantigt!

En del klagar över kvaliteten på bloggar och annat som skrivs i parti och minut. Jag håller inte med: Problemet är inte att det finns för mycket som jag tycker är dåligt och inte vill läsa, för det kan jag ju låta bli. Däremot finns det en himla massa som jag skulle vlja hinna läsa och ta till mig, men inte hinner. Det skulle man ju kunna kalla ett problem om man nu vill det. Eller en vilande möjlighet.

Inga kommentarer: