söndag 22 augusti 2010

Till mångsysslandets lov!

Till sommarkrönikan som jag skrev i Smålandsposten skulle man formulera några rader om sig själv. Min lilla informationsruta blev längst av alla sommarspanarnas, huvudsakligen på grund av alla mina olika yrkesepitet (lektor, läromedelsförfattare, föreläsare, stresshanterare) som trängdes om utrymmet. För somliga kan det kanske te sig lite märkligt och ofokuserat att ägna sig åt så många olika saker parallellt som jag gör, men i senaste numret av PS! läser jag om andra som tänker som jag och ett stort leende brer ut sig: "Allt fler väljer bort heltidsarbetets trygghet för att själva kunna styra över sina liv. Att ha flera jobb innebär ständig utveckling, och man får testa flera sidor av sig själv." I artikeln får vi möta Pernilla som är marknadschef och massör, Charlotte som är ekonom, datautbildare och förlagslektör och Magnus som är systemutvecklare och driver vandrarhem.

Själv tackade jag nej till att få mer än 75% anställning när jag efter tolv år äntligen fick fast tjänst vid universitetet där jag jobbar. "Galet", sa en del - "tänk på pensionen"! eller "Men du har ju ändå rätt att jobba deltid så länge barnen är små". Visst är det så, men sen då - när minstingen är åtta (nu blir det inga fler!) och jag kanske fortfarande är kvar? Jag vill känna att det är JAG som styr över den där andra tårtbiten av mitt liv, och att jag själv fyller den - oavsett om det blir med ledighet eller med andra uppdrag.