söndag 8 december 2013

Livstids julkalender: 365 dagars tacksamhet

Tacksamhet. En grundförutsättning för lycka i min värld. Samtidigt svårt, i synnerhet när det gäller det som utgör den viktigaste grunden för lyckan. Allt det där vardagliga omkring oss. Människorna vi tycker om. Hemmet. Maten. Naturen. Sömnen. Hälsan. Oftast är det först när någon av de där självklarheterna inte fungerar som den ska eller tas ifrån oss som vi verkligen fattar vad vi har.

Jag har arbetat aktivt för att träna min tacksamhet under många år, genom att nästan varje kväll skriva ner vad jag är tacksam för just idag, och jag tror att det har bidragit till att göra mig till en lyckligare varelse. I höst har jag tränat lite extra, med hjälp av tre veckors guidade meditationer: 21 Days of Gratitude, skapade av naturfilmaren Louis Schwartzberg m.fl. De har gett mig fina upplevelser för stunden, men också en rad nersparade tankar. Här några av mina favoriter:

  • I give thanks to the living universe by focusing on my passion and sharing it with the world. 
  • I express gratitude to those who mentored me, by extending a hand to others along the way. 
  • I am grateful for the wondrous works of nature that lie beyond my human senses. 
  • As I stay grateful for the change of seasons, I welcome change in my life. 
  • As I view the universe through the eyes of gratitude, my life moves from miracle to miracle. 

Som alltid efter en tids fokusering gäller det att hålla kvar vid det jag har tränat på. Låta 21 dagar bli 365.

Inga kommentarer: