tisdag 9 december 2008

Ninaninaninana....

Den som liksom jag var barn på sjuttiotalet kan knappast ha undgått Boktipset med Stefan Mählkvist - den suggestiva melodisnutten och den fantastiska regnbågssoffan. Jag älskade detta barnprogram, där Stefan med sin lugna röst läste korta avsnitt ur spännande bilderböcker som väckte lust att läsa mer och mer och mer.

Jag älskar fortfarande att läsa - med ögonen eller öronen (gärna i bilen!) - och till min glädje verkar alla mina tre barn har ärvt denna hunger. När jag läser eller lyssnar på en bra bok eller artikel är jag 100% medvetet närvarande - glömmer att grubbla över det som varit eller fundera på det som ska komma.

Här är några romaner som berört mig:

* Carl-Johan Vallgren: Den vidunderliga kärlekens historia (så långt ifrån Harlequin-kärlek man kan komma, oändligt vemodigt och ändå hoppingivande)

* John Irving: Garp och hans värld (ingen kan som Irving blanda tragedi med komik utan att det blir patetiskt)

* Khaled Hossein: Flyga drake (om en afgansk killes uppväxt, flykt till USA och återkomst till hemlandet - ger många nya perspektiv och insikter om en värld så långt från vår svenska skyddade verkstad)

* Linda Olsson: Nu vill jag sjunga dig milda sånger (vemodigt och mycket vackert skrivet om sorg, saknad och kvinnlig vänskap)

* Åsne Seierstad: Hundra och en dag (intressant om den stundtals mycket absurda vardagen som krigskorrespondent mitt i Irakkriget)

* Sara Kadefors: Fågelbovägen 32 (träffsäkert och tankeväckande om maktstrukturer, rika och fattiga, svenskar och icke-svenskar och vad godhet egentligen är för något)

Nu drömmer jag om att få starta en bokcirkel för att också kunna dela läsupplevelser med andra och låta våra olika perspektiv mötas. Intresserad? Hör av dig!

1 kommentar:

Anonym sa...

Äntligen någon mer som längtar efter en bokcirkel! Jag har hört mig för om detta med lite olika kompisar tidigare, men det är svårt för många att ta sig tid. De har bokcirklar på stadsbiblioteket och jag testade en sådan, men den passade inte mig. Vi kom inte någonstans med diskussionerna om de böcker vi läst. Lite för stel miljö, med helt okända människor och en bibliotekarie som inte vågade lyfta några provocerande frågor. Dessutom måste det kanske vara ett medvetet val av böcker. Fast det får ju gärna vara olika typer av böcker.

Jag har ett minne från gymnasietiden från en svenskalektion då vi diskuterade Pär Lagerkvist, Dvärgen. Jag tyckte inte alls om boken efter att ha läst den och det var det nog inte många av de övriga truliga tonåringarna i klassen som gjorde heller. Men med hjälp av kvinnan som var vår svenskalärare kom en intressant diskussion igång. Det var en häftig upplevelse att inse hur olika man kan tolka en text och jag såg plötsligt romanen i ett helt annat ljus efter den diskussionen.

Sånt vill jag uppleva igen!
Hur som helst - jag nappar helhjärtat på idén om bokcirkel!// Jidne här!