onsdag 17 december 2008

Många kläder lite tid 2

Har kompletterat min handlingsplan för färre och bättre klädinköp. Nu ser listan ut såhär:

1. botanisera i garderoben och försök blåsa liv i det jag har
1 b. botanisera inte i affärerna (ny)
2. sälj sånt jag inte använder på begagnatmarknaden
3. håll en lista i almanackan över saker jag verkligen tycker jag behöver
4. köp i första hand second hand, i andra hand ekologiskt
5. när shoppingsuget sätter in, tillämpa punkt 4 och ta hjälp av punkt 3
6. förhala inköpen så går impulserna ibland över

Dessutom funderar jag på ett halvårs toppstopp. Toppar är det jag oftast köper utan att riktigt behöva. Mja, ett toppstopp med undantag för second hand och ekologiskt får det bli. Så lagom radikal är jag.

Idag har jag hört på radio om hur våra arma blivande julskinkor har det, åtminstone de som inte ska bli kravmärkta. Vår grishållning är tydligen bättre än andra länders på vissa sätt, men sämre på andra! En parallell till klädproduktion - det har en jäkla betydelse vilken produkt man väljer!

OBS: Att jag vill dra ner på klädkonsumtionen betyder inte att jag köper bilden av att alla konsumenter handlar för att trösta sig, det vi köper är falsk lycka osv. Fåfänga är något djupt mänskligt. Animaliskt och vegetabiliskt också för den delen. När jag prövande nyper i ärmen på en tröja, granskar modellen och tyget, då känner jag att jag är en i gemenskapen av alla andra kvinnor jorden över och genom historien som gjort och gör detsamma.

Den där sabla skuldbördan tror jag vi måste komma förbi om vi ska kunna ändra konsumtionsmönster och produktionsförhållanden. Att bry sig om sitt yttre behöver inte betyda att man skiter i omvärlden eller inte har någon insida att komma med. Det behöver inte betyda att man är osäker, olycklig eller substitutsökande. Tvärtom - när jag gör mina bästa köp är jag lycklig och känner mig snygg redan innan jag går in i affären! Sen har jag ibland andra bevekelsegrunder och då blir köpen ofta därefter.

Det jag vill komma till är att det är meningslöst att försöka utrota fåfänga och habegär. Däremot kan vi lyfta fram andra viktiga saker i livet och diskutera på vilka villkor, i vilken utsträckning och på vems bekostnad det är OK att pynta sig.

Inga kommentarer: