tisdag 8 september 2009

Perspektiv på styrka

Jag tar till mig av Saras tips om att förlänga sommaren med några av årets bästa Sommarpratare och börjar med att lyssna på en av hennes rekommendationer, Malin Sävstam. Hon är en av alla de människor som förlorade nära och kära (i hennes fall såväl make och två av tre barn som bästa vännen med familj) i tsunamin. Även jag upplevde tunga stunder i väntan på att få återse min egen då 14-åriga dotter som var i Thailand med sin pappa och farmor, men till skillnad från Malins familj kom hon hem levande och helt utan fysiska men.

I beskrivningen till sommarprogrammet definieras Malin som en överlevare och herregud vilken gnista som bor i denna människa som har gjort en resa från djupaste helvete till någon sorts ny livskvalitet. "För varje vilsen människa finns en väg tillbaks", sjunger Mauro Scocco (i låten När det otänkbara händer) i programmet som bland annat diskuterar acceptans, ett begrepp som vi har återkommit till flera gånger här på bloggen. Lyssna på Malins sommarprogram!

Sara refererade i sitt senaste inlägg till min mentala råstyrka angående min vägran att fångas i de allmänna suckarna om det kära livspusslet, men ack så futtig den styrkan känns i skuggan av en kvinna som Malin. Och vad nyttigt det är att emellanåt konfronteras med människor som har eller har haft det riktigt, riktigt svårt. Jag ska försöka minnas Malins berättelse i stunder då jag tycker att livet är eländigt på grund av gnälliga studenter, tjafsande kollegor, bråkiga barn, utspilld mjölk eller högt bensinpris...

Inga kommentarer: