fredag 6 februari 2009

Konsument på vänt

Jag har just läst ut Ann-Christin Grammings bok Köp inte den här boken, baserad på bloggen om hennes årslånga köpstopp 2007. Jag gillar den avspända sakliga stilen, långt från de rallarsvingande metaforerna i min egen bloggdialekt. Jag mår gott av att skriva så, men om man någon gång vill vila från att läsa det kan man följa Ankis nuvarande blogg.

Det hon inte tar upp i sin bok är bloggandet i sig som konsumtionshämmande företeelse. Häromdagen hade jag ordnat mig några lediga timmar i stan mellan jobbet och yogan. Istället för att irra runt i affärer installerade jag mig på Växjös vackra bibliotek och skrev, läste och administrerade blogg. Kändes hur lyxigt som helst, alldeles gratis!

Mitt begränsade köpstopp (ett halvårs toppstopp och allmänt låg konsumtionsprofil, särskilt för kläder) tuffar på utan problem. Devis 1b) i min lilla handlingsplan ­– botanisera inte i affärerna – är nog huvudnyckeln till framgång. När jag senast tittade in genom skyltfönstret till Lindex kändes det som ett ställe dit andra går men inte jag. Inte för att det skulle vara något dåligt att gå dit (även om jag fortfarande är lite sur på just Lindex som trots sin rosa band-präktighet var bland de sämsta i en miljökartläggning för något år sedan) utan för att det kändes ungefär lika relevant för mina behov som en fiskeaffär full med spön, drag och fiskelinor. Jag förstår att man kan ha det intresset, men jag delar det inte.

För tillfället, ska man nog tillägga när det gäller kläder. Behov och lust till nya kläder kommer alldeles säkert tillbaka. Min plan då är att leva ut akuta tillstånd på second hand-marknaden och leta kläder jag verkligen behöver desto mer strategiskt, på hemsidor med ekologiska kläder.

3 kommentarer:

Anonym sa...

I agree! Bara detta att vi har bloggat och pratat om köpstopp har gjort att mina beteenden har förändrats (utan att jag läst boken): jag köper t.ex. mycket mer ekologisk mat än tidigare, och jag tänker mycket oftare efter innan jag handlar annat nu - och då blir det också mindre handlat! Och visst är bloggaktiviteten en bra motkraft i sig - betydligt roligare än att shoppa!

Anonym sa...

vilka bra tips du gav på min blogg! Tack Och bra boktips här mm. Tittar säkert in igen! Maria

Anonym sa...

ja, det var ju maria som gav råden, såg inte att det var sara som skrivit detta inlägg, men tack båda två :-)