måndag 26 april 2010

Rik på riktigt

Under promenaden på skogsstigen i kvällssolen, med tremånadersbabyn i selen, femåringens varma hand i min och åttaåringen skuttande strax framför med vår fina lånehund i kopplet, känner jag att begreppet rik på riktigt (myntat av Fredrik Warberg och Jörgen Larsson, som ligger bakom Tidsverkstaden) är alldeles verkligt och sitter som en smäck. Tänk att jag bor så här vackert med skogen och sjön på nära håll. Tänk att jag har fått alla dessa barn som jag skäller på alldeles för ofta, i stället för att bara vara tacksam över att de lever, är friska, vackra och mina. Jag stämmer in i kören med Sara och Gaia - tänk att jag har dem! Och alla andra härliga människor omkring mig som inspirerar i samtal IRL eller via nätet - tänk att jag har dem!

Annat som ger mig känslan av att vara rik på riktigt är när huvudet är fullt av idéer om blogginlägg, framtida projekt (en sån dag är det idag!) eller när jag tänker på alla böcker och tidningar som ligger och väntar på att bli lästa på mitt nattduksbord eller på tvättkorgen i badrummet, alla avsnitt av Sommar och Tankar för dagen som jag har kvar att lyssna på. Förr blev jag stressad av allt jag "missade" och av alla högar som växte olästa/olyssnade. Idag tar jag det med ro och njuter av allt jag har kvar att fylla hjärna och tomma söndagar med.

Inga kommentarer: